Bergens Tidende, 08.10.2014
Steve Reich
Radio Rewrite
Nonesuch
Et vellykket eksempel
på remiksing på tvers av musikalske grenser
«Folk som tar musikkutdannelse i dag, er ikke lenger tvunget
til bare å like Beethoven – de kan også like Radiohead. Og de gjør det» – sa
Steve Reich siste år da han presenterte «Radio Rewrite», en ny komposisjon inspirert
av Radioheads musikk.
Reich har alltid mast om at samtidskomponister burde arbeide
med rockemusikalsk materiale. Selv har han nesten aldri gjort det. Et av de
eneste, tidligere forsøk er hans «Electric Counterpoint» fra 1987 der en elgitarist
spiller live mot båndopptak av ni andre gitarstemmer. Det var Pat Metheny som spilte
alle stemmene da stykket ble utgitt på plate, og med tiden har denne versjonen
fått en viss utbredelse blant indierockere og elektronikafolk. Et hjemlig
eksempel er Røyksopp som på sin hjemmeside presenterer lydeksperimenter basert
på materiale fra stykket.
Reich hørte Radioheads gitarist Jonny Greenwood spille «Electric
Counterpoint» på en festival i Polen i 2011. Greenwood hadde – som Metheny i
sin tid – selv spilt inn alle gitarsporene på tapen, noe som imponerte Reich. På
dette tidspunktet kjente han tilsynelatende verken Greenwood eller Radiohead,
men han ga seg til å lytte til musikken deres. Og endte så med å flette noe av materialet
inn i et bestillingsverk til London Sinfonietta. Resultatet ble «Radio Rewrite»
– som London-ensemblet spilte på Festspillene i år. Nå er det anledning til å
høre stykket igjen, denne gang på plate, spilt av det amerikanske
samtidsensemblet Alarm Will Sound under ledelse av Alan Pierson. På platen
hører vi også Jonny Greenwood spille sin versjon av «Electric Counterpoint». Og
den amerikanske avantgarde-pianisten Vicky Chow fra Bang on a Can spiller
«Piano Counterpoint», en versjon av et Reich-stykke fra 1973.
Det er store avstander i tid mellom de tre verkene på denne platen.
Og også merkbare musikalske forskjeller. De to Counterpoint-stykkene fra 70- og
80-årene er «klassisk» Reich: durende, insisterende komposisjoner basert på enkle
fraser som gjentas med ørsmå forskyvinger slik at det etter hvert oppstår skjeve
rytmiske mønstre og kantede harmoniske forløp. Reich bruker tilsvarende resirkuleringsteknikker
i «Radio Rewrite», men det er noe mer i spill – og på spill – her. Riktignok er
det ikke mange direkte lån fra Radiohead i dette stykket – du gjenkjenner
kanskje en akkordrekke fra «Everything in Its Right Place», et par
melodistumper fra «Jigsaw Falling into Place», men ikke mye mer. Til gjengjeld
er det klanglige assosiasjoner til gruppens musikk og tydelige ekkoer av deres elektroniske
lag-på-lag konstruksjoner. Og – vel så interessant – det er en bredde i
uttrykket som var nokså uvant i Reichs tidligere verk. Det er som om Radioheads
avslappede holdning til materialet og deres stillferdige, uimponerte kobling av
uvante, uregelmessige taktarter og sangbare rock-fraser har fått noe til å
løsne i 78-åringen Reich.
«Nå, i det tidlige 21. århundre, lever vi remiksingens tidsalder
der musikerne tar samples av annen musikk and mikser dem inn i deres egen lyd»,
sa Reich da platen ble lansert nå nylig. «Radio Rewrite» er et vellykket eksempel
på remiksing på tvers av musikalske grenser. Stykket har en lekende kompleksitet
som klinger annerledes, friere, enn det sammenbitte, mekanisk pumpende
uttrykket som kjennetegner mange av Reichs tidligere verk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar