Bergens Tidende, 15.10.2014
Tre Voci
ECM New Series
Kammermusikk i uvant format
Bratsjisten Kim
Kashkashian er alltid på farten, alltid på leting etter nye musikalske muligheter
hinsides det tradisjonelle repertoaret. Denne gang har hun funnet frem
kammermusikk i et nokså uvant format. Tre Voci, «tre stemmer», er navnet på den
nye platen og også på trioen som hun driver sammen med harpenisten Sivan Magen
og fløytenisten Marina Piccinini. De møttes for et par år siden på en festival der
de spilte Debussys Sonate for fløyte, bratsj og harpe (1915), og siden har de fortsatt
samarbeidet. Men finnes det da overhodet annet for denne aparte besetningen enn
nettopp denne ene sonaten av Debussy? Vel, det finnes i alle fall nok til å
fylle en hel plate.
Debussys sonate er
selvsagt med. Den er skrevet kort tid før hans død, og skiller seg fra de
tidligere verkene ved sitt stille, avdempede uttrykk og den frie, assosierende
formen. Tre Voci spiller sonaten med fin sans for Debussys klanglige
raffinementer. Og underveis oppstår det såre, melankolske stemninger når Kashkashians
mørke bratsj og Piccininis fløyte smelter sammen i det dype registeret.
Japanske Tōru Takemitsus «And
then I knew 'twas Wind» bruker en tonerekke fra Debussys sonate som
utgangspunkt for serier av klanger og ørsmå fraser og gester. Mens dette delikate
verket ligger ganske tett på Debussy, går Sofia Gubaidulina i helt andre
retninger i platens tredje verk. Det er referanser til orientalsk musikk i hennes
«Garten von Freuden und Traurigkeiten», men først og fremst skaper hun ved
hjelp av instrumentenes overtoner og Kashkashians nesten uhørlige bratsj en
insisterende, lavmælt klangverden som ikke ligner noe annet i tiden. Trioen Tre
Voci ligner heller ikke noe annet. Vi får se om de klarer å finne frem andre
verk til denne uvanlige instrumentkombinasjonen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar