Bergens Tidende, 22.10.2014
Havana, Rio, Moscow
Stein-Erik Olsen, gitar
Terje Mikkelsen, dirigent
Academy of St Martin in
the Fields
Et imponerende plateprosjekt, gjennomført med energi og musikalitet
I Stein-Erik Olsens diskografi
finner du verk for sologitar og for ulike duo- kombinasjoner. At han helt siden
starten av karrieren også har hatt både eldre og nyere gitarkonserter på
repertoaret sitt, er det er ingen spor av. Men diskografiens bilde av Olsen som
sologitarist eller stillfarende kammermusiker, kommer til å endre seg nå. For bak
tittelen på hans nyeste plate – «Havana, Rio, Moscow» – gjemmer seg tre moderne
konserter for gitar og orkester, innspilt i Londons ærverdige Abbey Road Studio
sammen med Academy of St Martin in the Fields under ledelse av Terje Mikkelsen
og med legendariske Arne Akselberg bak spakene i kontrollrommet. Et imponerende
plateprosjekt, gjennomført med energi og musikalitet.
Tittelens «Rio» refererer
til brasilianske Heitor Villa-Lobos, den eldste av de tre komponistene som er
representert på platen. Han skrev i 1951 en konsert for gitar og et lite
orkester og tilegnet verket spanske Andrés Segovia, datidens førende gitarist. Verket
var opprinnelig tenkt som en fantasi i tre satser, men Segovia ville ha en
skikkelig konsert med innlagt kadens. Derfor har Villa-Lobos lagt inn en serie
blanke takter og noen tempoangivelser mellom andre og tredje sats. Hva som skal
skje her, må solisten selv finne ut. Resten av verket har alle de trekkene som
karakteriserer den sene Villa-Lobos’ gitarmusikk: bittersøte melodier, frodige
virtuose gitarutflukter og rytmiske akkordslag – musikk skrevet av en komponist
som kjenner instrumentet ut og inn, spilt av en velopplagt Stein-Erik Olsen som
fanger alle de melankolske, søramerikanske stemningene og folder seg fritt og
blomstrende ut i den åpne, improviserende kadensen.
«Havana» viser til
Concerto Elegiaco, en av den kubanske komponisten Leo Brouwers mange gitarkonserter.
Den er skrevet i 1986 og tilegnet den engelske gitaristen Julian Bream. På
1960-tallet var Brouwer kjent som Cubas førende modernist. Han skrev musikk
inspirert av polske avantgardekomponister og europeisk, seriell musikk. Men da Concerto
Elegiaco ble til, hadde han for lengst avsverget sine radikale holdninger.
Musikken hans var blitt «ny-enkel». Han arbeidet med folkelige musikkformer og
han gjenopptok klassiske eller neo-romantiske mønstre – og som man hører det i Stein-Erik
Olsens fine tolkning går det tydelige forbindelseslinjer fra Concerto Elegiaco og
bakover til Villa-Lobos og den søramerikanske gitartradisjonen. At det faktisk
er 35 år som skiller de to konsertene, kommer først og fremst til uttrykk i
Brouwers orkestersats og i hans ekspressive bruk av slagverk.
Med platens tredje verk
forlater vi Sør-Amerika. «Moscow» refererer til den russiske komponisten og
gitaristen Nikita Koshkin, men tittelen på verket hans er «Bergen Concerto» –
for konserten er tilegnet Stein-Erik Olsen. Koshkins orkestersats er skrevet i en
lett tilbakeskuende, neo-romantisk stil med «russiske» referanser. Til
gjengjeld er gitarstemmen et festfyrverkeri av musikalsk fantasi, et flott,
humørfylt stykke musikk skrevet av en komponist som kjenner instrumentet og dets
utfordringer. Og spilt av en gitarist som tydeligvis liker utfordringene.
Gitarstemmen er sikkert utrolig vanskelig å spille, men Stein-Erik Olsen får alt
til å høres helt enkelt og naturlig ut.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar