Bergens Tidende, 11.09.2012
Musikk / Samtidsmusikk
Jakob Kullberg: Momentum
Aurora
Tre nordiske verk for cello og orkester
Den danske komponisten Per Nørgård fylte 80 i juli. Ifølge
de danske avisene var det ikke mye feiring i den anledningen, bare en enkelt
konsert i en liten sal på musikkonservatoriet i København med plass til 200.
Dansk musikkliv kunne godt ha slått festen større opp – skrev en anmelder
etterpå. Men fest og feiring kan være så mangt. Og det har faktisk vært mye mer
feiring enn denne ene konserten, feiring i andre rom og i andre formater.
Ett eksempel er den nye utgivelsen fra Aurora, Norsk
komponistforenings plateselskap, med den unge danske cellisten Jakob Kullberg
og det spreke polske avantgardeensemble New Music Orchestra under ledelse av
Szymon Bywalec. Platen starter med et av de verkene som ble spilt på
bursdagskonserten i København: «Momentum», Nørgårds konsert for cello og
kammerorkester, skrevet i 2009 i tett samarbeid med Kullberg.
Når de gamle komponistene skrev cellokonserter, brukte de
først og fremst celloen som melodiinstrument. De fremhevet den intense klangen
i det høye registret, de lot solostemmen vokse seg ut av og opp over orkesteret,
fikk den til å trekke lange linjer. Det dreide seg om å få celloen til å synge.
Nørgårds – og Kullbergs – cello synger ikke. Den «snakker» – noen ganger er den
insisterende retorisk, den holder foredrag, men mest av alt er den en stemme
som kommenterer, diskuterer og forklarer seg opp mot orkestersatsen i et
parlando som minner om tonefaldet i dansk hverdagsspråk.
«Momentum» betyr fremdrift. Og fremdrift er det i dette
verket. Kullbergs cello har noe på hjerte, den presser på, den vil fortelle noe
viktig, merker man. Og til sist blir den helt alvorlig og høytidelig og åpner
store perspektiver.
Jakob Kullberg er en teknisk sterk cellist. Og en stor
musiker som tydeligvis er på hjemmebane i Nørgaards særpregede musikalske
univers. At han også har sans for mer tradisjonelle løsninger når det gjelder
forholdet mellom cello og orkester, demonstrerer han med en intens deklamerende
og klagende fremførelse av Arne Nordheims «Tenebrae» fra 1982.
Siste verk på platen er finske Kaija Saariahos «Amers» fra
1992 – en komposisjon der vi får høre Kullberg i en helt annerledes rolle, nå
ikke som solist, men nærmest som kammermusiker. For «Amers» er egentlig ikke en
konsert. Det er et imponerende fargesprakende verk for «cello og
elektro-akustisk ensemble», et magisk klirrende, ringlende klangmaleri som
opphever skillet mellom forgrunn og bakgrunn og lar celloen være en av mange
lydkilder.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar