Bergens Tidende, 07.09.2012
Verk av Walton, Dorman, Kleven og Elgar
Martin Grubinger og Manuel Hofstätter, perkusjon
Norman Perryman, kinetisk maling
Andrew Litton, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Underholdning for alle pengene da BFO og Andrew Litton åpnet konsertsesongen.
Det er ikke mange som kjenner og spiller William Waltons
konsert-ouverture Scapino. Andrew Litton gjør. Han innspilte den i sin tid da
han var sjefdirigent for Bournemouth Symphony Orchestra. I går hadde han tatt
den frem igjen. Og satt den opp som første nummer da han og BFO åpnet sesongen
i Grieghallen. Det er ikke vanskelig å forstå poenget. For dette er en liten
musikalsk knallperle, sprengfull av skarpe kontraster og kraftige
orkestereffekter. Festlig, bråkete, hektisk musikk. Som ble entusiastisk
dirigert av Litton og presist og effektivt framført av BFO. En flott åpning av
en flott kveld med underholdning for alle pengene
Festlighetene fortsatte med israelske Avner Dormans «Spices,
Perfumes, Toxins!» – en konsert i tre satser for slagverkduo og orkester med
sesongens residensmusiker, den østerrikske perkusjonisten Martin Grubinger, i
tett samspill med sin landsmann, BFO-prekusjonisten Manuel Hofstätter. Verket
som er skrevet i 2006, er en slags forsinket musikalsk postmodernisme som
monterer effekter og grep sammen fra mange forskjellige tradisjoner – arabiske
skalaer, spanskinspirert klanger og jazz- og rockrytmikk i en uhøytidelig
blanding. Orkestersatsen er sparsom. For dette er et verk som først og fremst
er beregnet til å sette perkusjonistene i sentrum og la dem briljere. Hva de
gjorde. Til de grader. Med forrykende, ekvilibristisk og underholdende spill
bortover uendelige mengder av slagverk i spennet fra marimba til gonggonger.
Stor, stående applaus – og en skjev ragtime som ekstranummer med Litton som
vikar på marimba.
Etter pausen ble stemningen litt mer alvorlig med Arvid
Klevens tunge symfoniske dikt «Lotusland» fra 1922, et verk som i samtiden ble
ansett som temmelig unorsk på grunn av sine åpenlyse sitater og referanser til
Debussys impresjonisme. Og så var det tid til Edward Elgars Enigmavariasjoner –
i en storslått, bred, robust tolkning med mørke, varme strykerklanger og fine
detaljer i treblåsere og messingen. Variasjonene ble akkompagnert av
bildekunstneren Norman Perryman med et psykedelisk lysshow som ble projisert
opp på en skjerm bak orkestret. Det hadde vi ikke trengt. Elgars musikk har
farger nok i seg selv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar