Bergens Tidende, 26.02.2013
Grete Petersen, dirigent
Det norske Solistkor
Oslo Sinfonietta og Kringkastingsorkestret
BIS
Klarhet og ulastelig klang. Kormusikk av Fartein Valen og europeiske åndsfrender
Dirigenten Grete Pedersen og Det Norske Solistkor har vært i
platestudiet og spilt inn Refractions, «brydninger», en rekke utsøkte
tolkninger av Fartein Valens kompliserte vokalmusikk. De to Brorson-motettene,
«Hvad est du dog skjøn» (1930) og «Kom regn fra det høie» (1936-37), blir
fremført med sikker linjeføring og imponerende klarhet i de brutte, dissonante
passasjene. Det er også tidligere verk på platen, blant annet «Ave Maria»(op.
4) fremført med Berit Norbakken Solset som klokkeklar, lysende solist. Solset
er også solist i «Der 121. Psalm» (1911) som her fremføres i originalversjonen
for kor og orkester – og som visse steder har en nesten skremmende
ekspressivitet. På platen er det i tillegg korte vokalverk av Valens europeiske
åndsfrender Anton Webern og Alban Berg. De musikalske forbindelsene mellom
Valen og franske Olivier Messiaen er kanskje vanskeligere å høre. Men de to
fargesprakende Messiaen-verk som er med på «Refractions» blir fremført med
samme klarhet og ulastelige klang som alle de andre verk på platen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar