Bergens
Tidende, 19.02.2013
The Schubert Connection
Oslo String Quartet
Schubert
møter Grieg på ny plate fra Oslo Strykekvartett
Det er opplest og vedtatt at Debussys strykekvartett fra 1883 er
inspirert av Griegs fem år eldre kvartett. Riktignok snakket Debussy aldri selv
om det, men verkene har en del musikalske fellestrekk som gjør forbindelsen
plausibel. Men hva da med Grieg? Var han inspirert av noen? Oslo Strykekvartett
peker på at Schuberts kvartett «Der Tod und das Mädchen» (D 810) fra 1824 kan
være en mulighet. Men som cellisten Øystein Sonstad skriver i tekstheftet til
den nye platen: Schubert-forbindelsen er like umulig å dokumentere som
forbindelsen mellom Grieg og Debussy. Altså må det argumenteres musikalsk –
slik det skjer på platen der de to verkene spilles etter hverandre i
kronologisk orden. Oslo-musikernes tolkning er sterk, teknisk og musikalsk
overbevisende, med innforstått, inderlig samspill og med understreking av de
store utladningene som nesten sprenger kvartettformatet hos både Schubert og
Grieg. Men likner disse verkene egentlig hverandre? Musikerne merker kanskje at
det er strukturelle likheter mellom dem. Jeg som sitter og lytter uten å ha
partituret i hånden, hører først og fremst forskjeller – og opplever at det
musikalsk sett er uendelig lang vei fra det storslåtte, tordnende uttrykket hos
Schubert frem til det verket Grieg skrev over femti år senere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar