Bergens Tidende, 05.02.2013
Mozart: Piano Concertos Nos. 21 and 22
Christian Ihle Hadland, klaver
Arvid Engegård, dirigent
Oslo Philharmonic Orchestra
Simax
Christian Ihle Hadland platedebuterer som orkestersolist
På plate har vi hørt
Christian Ihle Hadland som akkompagnatør og som kammermusiker. Nå er det
anledning til også å høre ham som orkestersolist – i to av Mozarts
klaverkonserter innspilt sammen med Oslo
Filharmoniske Orkester. At Hadland har et spesielt sterkt forhold til Mozart,
var kjent fra før. Likevel virker det overrumplende, nesten som et fysisk sjokk, å høre
ham åpne klaverstemmen i konsert nr. 21. Dette er ung, kjepphøy musikk, et
rasende festfyrverkeri spilt av en ung, virtuos pianist som klarer å formidle
sin egen begeistring over denne eksplosjonen av løp og triller. Andresatsen,
«Elvira Madigan»-musikken, blir spilt litt raskere og med mer fremdrift enn det
er vanlig – og høres nå plutselig helt ny og frisk ut. Og slik fortsetter Hadland,
gjennom nr. 21 og inn i nr. 22 som han får til å klinge i litt mørkere, duse
farger. Oslofilharmonikerne og Arvid Engegård legger en elastisk, slank orkestersats i
bunnen og gir ham godt motspill når det trenges. Hadeland har selv skrevet
fine, tidsriktige kadenser til nr. 21. I nr. 22 spiller han derimot, av en
eller annen grunn, noe besynderlig rot signert Benjamin Britten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar