Bergens Tidende, 13.10.2012
Verk av Mozart, Tan Dun og Bartók
Martin Grubinger, perkusjon
Eivind Aadland, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
BFO med imponerende urfremføring av Tan Duns «The Tears of Nature».
Timingen er god: Samtidig med at Bergen Kunstmuseum
utstiller ledende kinesiske samtidskunstnere i Lysverket og blant annet har
verdenspremiere på et verk av Ai Weiwei, inviterer BFO til verdenspremiere i
Grieghallen på kinesiske Tan Duns «The Tears of Nature» – en slagverkkonsert
bestilt i samarbeid med tre andre orkestre.
Verket er tilegnet BFOs residensmusiker Martin Grubinger. Han
skulle egentlig ha urfremført det med Norddeutsche Rundfunks symfoniorkester på
Schleswig-Holstein festivalen i august, men måtte avlyse på grunn av sykdom. Og
da ble det altså BFO som kom først.
At det er snakk om et bilderikt fortellende verk, kommer vel
ikke som noen overraskelse. Tan Dun er kjent for sin musikk til kampsportfilmer
som «Crouching Tiger, Hidden Dragon», og hans øvrige komposisjoner har også en
sterk visuell og fysisk ekspressiv karakter. Partituret til «The Tears of
Nature» er for eksempel utstyrt med et lite kart over orkestret og inneholder
presise instruksjoner om hvordan solisten skal bevege seg mellom musikerne.
Grubinger stortrivdes i dette grenselandet mellom musikk og teater. Han var i
konstant bevegelse, sprang fra pauker til marimba til vibrafon og trakterte inn
imellom et voldsomt batteri av kinesiske og tibetanske tam-tamer og gonger.
Pluss utvalgte stein. En sprek, ekvilibristisk performancekunstner – og en
guddommelig musiker. Som fikk solostemmen til å løfte seg. Tydelig, presis,
blendende virtuos.
Tan Dun har en gang sagt at han er en komponist som svinger
og svømmer fritt mellom ulike kulturer.
Det er fremdeles en god karakteristikk. For også i «The Tears of Nature»
blander han komposisjonsteknikker fra vestlig modernisme med elementer av
tradisjonell kinesisk musikk. Svømmingen mellom kulturene har kanskje etter
hvert mistet noe av sin opprinnelige frihet og friskhet. Det var for eksempel
en del minimalistisk tomgang i orkestersatsen underveis, men i dette verket der
alt er lagt til rette for å fremheve Grubingers imponerende ferdigheter, betyr
dette mindre. Altså: stor, berettiget applaus. Og som ekstranummer hele
slagverkgruppen fremme på scenen i en forrykende versjon av Jobims Chega de
Saudade.
Tan Duns verk var innrammet av Mozart – først den ultrakorte
ouverturen til La Clemenza di Tito og etter pausen symfoni nr. 31,
«Pariseren». Umiddelbart et litt overraskende valg, men kanskje inspirert av
Tan Dun som et sted har sagt at Mozart er den første vestlige minimalisten.
Eivind Aadland og BFO spilte under alle omstendigheter verkene enkelt,
neddempet og presist. Og satset så på det maksimale uttrykket i kveldens siste
verk: Béla Bartóks musikk til balletten «Den mirakuløse mandarin» – i en skarp,
presis og høyspent fremførelse. Et visuelt, fortellende verk. Fylt av en helt
annen slags bilder enn Tan Duns musikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar