Messiaen: Turangalîa-Symphonie
Steven Osborne, Cynthia Millar
Juanjo Mena
Bergen Philharmonic Orchestra
Hyperion
Eksplosiv nytolkning av Messiaens kjærlighetssymfoni
Den amerikanske komponisten Aaron Copeland omtalte i sin tid
Olivier Messiaens Turangalîa-Symphonie som «the Messiaen monster». Han er ikke
den eneste som har hatt slike assosiasjoner. Helt siden den unge Leonard
Bernstein dirigerte verket ved urfremføringen i Boston i 1949, har kritikerne
snakket om Messiaens monster, om monstersymfonien, monsterverket. Og ikke uten
grunn. Turangalîa er unektelig et monstrøst verk, en viltvoksende, merkelig
komposisjon inspirert av tolvtonesystemer og indiske ragas, musikk bygget på
kollisjonens prinsipp – med strengt regulerte avsnitt side om side med ville
blow-outs og anakronistiske, romantiske idyller.
Turangalîa er sanskrit og betyr noe i retning av kjærlighetssang.
Men skal man tro tittelen er Messiaens kjærlighetssang også en symfoni. Den har
riktignok ikke de vanlige fire satsene, den har hele ti. Og med en spilletid på
langt over en time sprenger den også den vanlige tidsrammen for en symfoni. Den
er skrevet for stort symfoniorkester utvidet med myriader av slagverk pluss
«ondes martenot», et gammelt, predigitalt elektronisk instrument. Og i tillegg
har Turangalîa en klaverstemme som er så dominerende og så virtuos at Messiaen
selv en gang omtalte verket som en nesten-klaverkonsert.
BFO og deres faste gjestedirigent Juanjo Mena prøvde krefter
med Messiaens monster på en torsdagskonsert i Grieghallen for to år siden med
den engelske pianisten Steven Osborne som solist og engelske Cynthia Millar på ondes
martenot. Det var litt av en musikalsk begivenhet. Men hvis du ikke kunne være
til stede den gangen, får du sjansen til å høre en flott reprise nå. For siste
sommer møttes alle de involverte igjen i Grieghallen og innspilte verket for
selskapet Hyperion.
Resultatet er blitt en plate som allerede har vakt
internasjonal oppmerksomhet. Dette er nemlig en helt fabelaktig tolkning.
Steven Osborne og Cynthia Millar er gode partnere for Mena og BFO. Osborne er
en pianist som har den tekniske styrken som må til for å temme monsteret, og
som tydeligvis stortrives med denne forrevne solostemmen som spenner fra
bråkende, bankende clusters til de aller sarteste små drypp i diskanten. Og
Cynthia Millar gjennomborer orkesterklangen med sine presise martenotbølger og
gir av og til musikken et spooky, klagende preg av science fiction.
Men klaver og ondes martenot er bare den ene side av saken.
Nok så imponerende er Mena og BFOs eksplosive tolkning av den orkestrale
rammen. De skaper musikalsk sammenheng igjennom det lange partituret og får
selv de mest kompakte, mest komplekse passasjene til stå klart og logisk. Og
ikke minst skaper de et flytende, rytmisk trøkk i musikken.
Dette er en plate som har lykkes med noe som mange har prøvd
men nesten ingen har klart: å fange og vise frem Messiaens monster i all sin rå
villskap.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar