Matthias Goerne, Christoph
Eschenbach
Schubert Edition 9
harmonia mundi
Et dramatisk stykke psykoanalyse gjennomført med musikalske midler
«Nå er verden så dyster,
veien innhyllet i snø» – synger den ensomme vandreren. Han driver omkring i et
trøstesløst vinterlandskap. Han tenker på jenta han ikke fikk. Han betrakter
husene i den lille byen, han går over kirkegården, han hører bjeffende hunder, en
kråke, en postvogn som kjører forbi. «Det er intet annet enn vinter, vinter
kall og vill», synger han, en fortapt sjel på sjølmordets rand. Vi møter ham i
Winterreise, Schuberts sangsyklus til tekst av Wilhelm Müller, det verket som
mer enn noe annet har gitt den tyske romantikkens svarte stemninger et musikalsk
uttrykk.
Matthias Goerne, den store
tyske barytonen, kjenner dette døde, frosne landskapet ut og inn. Han har spilt
inn Winterreise hele tre ganger – først sammen med pianisten Graham Johnson, i
1997, som ledd i den komplette utgaven av Schuberts lieder på platemerket
Hyperion; så i 2004 med Alfred Brendel ved klaveret i et liveopptak fra Wigmore
Hall; og nå, ti år senere, sammen med Christoph Eschenbach på den platen som
avslutter Goernes egen Schubert-serie på platemerket harmonia mundi.
Goerne nærmer seg de femti
nå, men stemmen hans er like imponerende som før – den myke klangen, den
sømløse legatofraseringen, den enorme spennvidden er der fremdeles. Han beveger
seg ubesvært opp i tenorregisteret, og i dybden har han fått enda mer fylde og
kraft enn tidligere. Hans innforståtte,
omhyggelige tolkning av Müllers dikt var allerede imponerende da han sang
Winterreise i 1997. Men nå da vi kan sammenligne hans tre versjoner, hører vi hvordan
han i løpet av de tjue årene som har gått, har arbeidet videre med tekstmaterialet
og kommet frem til en dypere forståelse av hva som foregår i denne syklusen.
Winterreise tolkes vanligvis som en vemodig fortelling om en manns vei mot katastrofen. I Goernes nye versjon har katastrofen på en måte allerede skjedd. Han klarer på forunderlig vis å fremstille hele forløpet som om det var snakk om et tilbakeblikk. Tekstens «jeg» er ikke lenger en skuffet ung beiler som klager sin nød, men en desperat, voksen mann som reflekterer over hva som har skjedd, hvordan han har havnet der han er nå. Det er ikke et snev av tåreblendet, selvforelsket melankoli her. Goernes nye Winterreise er et dramatisk stykke psykoanalyse gjennomført med musikalske midler.
Winterreise tolkes vanligvis som en vemodig fortelling om en manns vei mot katastrofen. I Goernes nye versjon har katastrofen på en måte allerede skjedd. Han klarer på forunderlig vis å fremstille hele forløpet som om det var snakk om et tilbakeblikk. Tekstens «jeg» er ikke lenger en skuffet ung beiler som klager sin nød, men en desperat, voksen mann som reflekterer over hva som har skjedd, hvordan han har havnet der han er nå. Det er ikke et snev av tåreblendet, selvforelsket melankoli her. Goernes nye Winterreise er et dramatisk stykke psykoanalyse gjennomført med musikalske midler.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar