Pianokammer
Hubro
Det er et gåtefullt
fotografi på coveret – et fargebilde av E16 som skjærer seg gjennom Begnadalen
i Valdres, fanget av fotografen Morten Spabergs kamera. Oppe på himmelen svever
den runde logoen. Og nede, rett over veien, står platetittelen, skrevet med den
karakteriske hvite, litt barnslige skriften.
Med andre ord: coveret er helt
etter boken, den boken som designfirmaet Yokoland skrev til plateselskapet
Hubro for fem år siden. Og slik det er vanlig med Hubros utgivelser, er det også
denne gang helt umulig å forutsi hva som gjemmer seg bak den mystiske designen.
Det står riktignok «Christian
Wallumrød» og «Pianokammer» på coveret. Men dette er så visst ikke noen
«typisk» Wallumrød-plate. Hans siste mange utgivelser er kommet på ECM der han
har spilt med sin uregjerlige sekstett der all verdens merkelige instrumenter
møtes i et salig sammensurium av frijazz og folketoner og salmer. Nå er han et
annet sted, i et annerledes rom, han sitter helt alene og eksperimenterer med
musikk og merkelige lyder.
«Pianokammer» er innspilt
på tre forskjellige steder, med tre forskjellige flygeler og med bruk av en
rekke forskjellige opptaksteknikker. I ettertid er opptakene blitt behandlet og
redigert etter alle kunstens regler. Resultatet er seks relativt korte stykker
med en samlet spilletid på om lag 40 minutter, altså en varighet litt som på en
gammel LP.
Hva er det så vi hører i
Wallumrøds pianokammer? Først er det bare støy, sju minutter «Fahrkunst» med
durende, dumpe motorlyder som forskyver seg og legger seg inn over hverandre,
dype, rungende, rumlende flater som utvider seg, som stiger og faller og til
sist dør hen. Så endres temperaturen og stemningen: «Hoksang» er et stykke fredelig,
tonal klavermusikk basert på en enkel ostinatfigur. Pulsen er rolig, stykket er
organisert i tydelig avgrensede deler. Vi er i et fortrolig, gjenkjennelig rom
der Keith Jarrett spøker i bakgrunnen, der det er klang av gospel og der det av
og til også kommer melodilinjer som minner om norske folketoner. Stemningen er
fredfylt, avslappet, musikken presser seg ikke fremover, den hviler i seg selv.
I «Second Fahrkunst» drar
Wallumrød oss tilbake til støyrommet, men legger nå inn spredte toner fra
klaverets diskant. Diskantdryppene faller som en slags uorganisert regn inn
over motorduren og skaper forgrunn og bakgrunn i rommet. Etter hvert hører vi
noe klavermusikk, kanskje en fortsettelse av «Hoksang», og når dryppregnet
slutter, oppstår det merkelige resonansklanger i flygelets strenger.
De tre siste stykkene er
videreutviklinger av de mønstrene som nå er etablert. Her er langsomt gospel
klaver («Boyd 1970», «Lassome»). Her er eksperimenter med diskantdrypp og
resonanseffekter basert på akkordene i de foregående stykkene. Og av og til
hører vi lyder av objekter som rammer klaverstrengene og skaper effekter som vekker
minner om den gamle amerikanske avantgardens eksperimenter med preparert klaver
(«School of Ecofisk»).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar