Wenche Aukner, sopran
Audun Kayser, klaver
Gro Sandvik, fløyte
Håkonshallen
Man kommer lett til at høres ut som en av avisenes vineksperter, når man
forsøker å beskrive stemmer. Allikevel: Wenche Aukners stemme er slank, meget
nasal og meget skarpt fokusert. Den har et ungdommelig preg og er tillike
velpleiet, med god kontroll i alle registre – en stemmetype som er velegnet til
lettere opera, spesielt til de klassiske ungpikerollene, langt vanskeligere er
det å forbinde den med lied-genren.
Uansett: Ved konserten i Håkonshallen på tirsdag beveget Aukner sig
utvungent og kompetent mellom ytterpolene i liedtradisjonen – fra den store
blomstringen hos Mendelssohn og Schumann til tradisjonens Spätlese hos Richard
Strauss. Og der var i tillegg fire sanger av spanske Rodrigo, som jo ellers er
mest kjent for en sjarmerende gitarkonsert; og en lille pyntelig sangsyklus av
Øistein Sommerfeldt – med nydelig fløytespill av Gro Sandvik.
Altså et repertoar som favnet vidt. Likevel hadde man en fornemmelse av
at konserten musikalsk sett beveget seg innenfor et temmelig begrenset område.
For hos alle disse ulike komponistene hadde Aukner hver gang funnet frem til
nettopp de sangene der det fjærlette, det andpustne, det naivt uskyldige eller
det naivt kokette sto i sentrum: et repertoarvalg som selvsagt passet veldig
bra til hennes stemmetype, men som unektelig gav kvelden et noe enstonig preg,
og som i tillegg gav et temmelig rart inntrykk av selve liedgenren – den mest
flammende sensuelle av alle 1800 tallets musikalske former.
Audun Kayser akkompagnerte med ro og autoritet, men kanskje av og til
noe rutinepreget. Det var steder, bl.a. hos Schumann og Strauss, der litt for
mange pianistiske spissfindigheter og nyanser forsvant. Og der tanken gikk til
den særlige langrennsteknikken som en gang ble karakterisert slik: Den er
ganske effektiv, men det går hardt ut over ungskogen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar