Anne Lise Berntsen og Siri Torjesen, sang
Helge Myhren, klaver
Music Factory, Verftet
Røkeriet var fylt til bristepunktet fredag kveld. Ryktet om Anne Lise
Berntsens og Siri Torjesens OL-forestilling «Arien Album» var tydeligvis løpet
i forveien. Og publikum ble bestemt ikke skuffet, for her var det både noe for
øret og for øyet: to sterke sangerinner, herlig musikk, et flott scenebilde. Og
en hel del å tenke over – for «Arien Album» er uten tvil noe av det rareste vi
kommer til å oppleve på dette årets festspill.
Spredt ut over Røkeriets golv har regissøren og scenografen Kjetil
Skøien plassert noen tøystykker, et flygel, svarte kuler og forskjellige
hvitmalte gjenstander – en byste, et marmorhode, en brukket søyle, en dør. Og i
dette assosiasjonsfylte, «klassisk-antikke» rommet vandrer de to sangerinnene
gravitetisk omkring og utfører merkelige rituelle handlinger. Innimellom
deklamerer de tekststumper av gamle Maurice Maeterlinck. Men først og fremst
synger de – gamle sanger om kjærlighet og brutte løfter, tunge arier av Purcell
og Schönberg, lette arier av Menotti, svisker av Puccini og Lenoir, evergreens
av Gershwin og Weill, og mye, mye mer.
De gamle arie-albumer bestod av utdrag, av highlights fra helt
forskjellige verk. «Arien Album» driver dette prinsippet ut i sin ytterste
konsekvens. Tingene, tekststumpene, tøystykkene, sangene: Det er ingen indre
sammenheng, ingen helhet, alt er utdrag, fragmenter av noe fortidig,
fraværende. Men når Anne Lise Berntsen og Siri Torjesen med cool, profesjonell
sikkerhet spiller alle de sprikende elementene ut mot hverandre, etableres det
overraskende «correspondances» på kryss og tvers, mellom engelsk barokk og
klassisk avantgarde, mellom Broadway og La Scala, mellom Schönbergs månesyke
Pierrot og Eislers lille radioapparat. Og ut av alle disse uventede,
surrealistiske møter mellom ruinene oppstår det en melankolsk, forfrossen
skjønnhet. Som på en sær måte føles veldig nåtidig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar