Gitar i motbakke

Bergens Tidende Morgen, 31.05.1994

Paul Galbraith, gitar
Mariakirken

Alle skjønner at Mariakirken er helt uegnet som konsertlokale. Fra en vanlig plass midt i salen ser man absolutt ingenting. Og man hører enda mindre, iallfall når det spilles kammermusikk. For akustikken er så skrøpelig at det minste host eller støyen fra en buss på Bryggen simpelthen drukner alt. Ikke desto mindre hadde festspillarrangørene viselig besluttet at skotske Paul Galbraith skulle opptre i Mariakirken. Galbraith spiller gitar. Det svakeste av alle instrumenter.

Han er en av tidens mest spennende kunstnere på sitt felt. Ambisjonen hans er å bringe gitaren teknisk og musikalsk på høyde med aksepterte soloinstrumenter som klaver og fiolin. Derfor spiller han på et spesialbygd instrument som minner om, og holdes som, en liten cello. Og tilsvarende forsøker han å utvide selve gitarrepertoaret: Han spiller selvsagt de sentrale komposisjonene for lutt og gitar, men oppfører også egne transskripsjoner av f.eks. senromantisk klavermusikk som det umiddelbart kan være noe vanskelig å forbinde med gitarens klangbilde.

Alt dette skulle vi naturligvis gjerne ha hørt, live. Nå ble det kun til korte glimt innimellom solide hosteanfall og knirkende stoler. Vi ante at Galbraiths gitar hadde cembaloets smidighet i de hurtige satsene av Bachs første suite for lutt, og at det i de flerstemmige passasjene var en klarhet i artikulasjonen som kunne bringe tanken hen på en pianist som Glenn Gould. Og vi fornemmet også, som hos Gould, en viss manierthet i foredraget – idiosynkratiske løsninger på sentrale musikalske problem og steder der fraseringer og forsiringer forekom nok så diskutable. Det var visstnok en del tekniske problem i Brahms-transskripsjonene etter pausen, men hvordan Galbraith klarte dem og hvordan han klarte de finere detaljer i det meste av kveldens program   det har vi ingen kvalifisert mening om.

Ingen kommentarer: