Bergens Filharmoniske
Orkester
Håkon Austbø, klaver
Dirigent: Yoav Talmi
Grieghallen
Det gikk et sus gjennom
Grieghallen på torsdag da Håkon Austbø satte fingrene i tangentene og åpnet
Bela Bartoks tredje klaverkonsert. Alle skjønte med en gang at noe stort var i
ferd med å skje, at dette ville bli en av disse sjeldne kveldene der solisten
ikke bare avspiller musikken men lar den bli til på nytt, og der vi, publikum i
salen, blir dratt med inn i prosessen og får lov å oppleve verket fra innsiden.
I tolkningen av Bartoks
dødsverk plasserte Austbø seg fra første takt på knivens egg i en nervepirrende
balanse mellom det strengt kontrollerte og det generøst åpne. Han har arbeidet
seg gjennom alle tekniske problem, han kjenner og behersker dette komplekse
verket, og spillet hans er gjennomskinnelig klart. Men det er også hele tiden
høyspent sitrende, nesten nervøst anspent. For nettopp den suverene
beherskelsen av alle detaljer gir ham overskudd til å gå i stadig dialog med
verket – og med orkestret og salen: Han lytter intenst etter enhver nok så
liten nyanse, ethvert nok så minimalt stemningsskift, klar til å korrigere og
profilere, klar til å yte motspill og medspill. Og beveger seg ubesværet, med
streng musikalsk logikk fra det åndeløst andaktsfulle i annensatsens adagio
religioso til det rytmisk ekstatiske i den rasende, stampende tredjesatsen.
Også for Harmonien var
dette en stor kveld. Det hele startet ganske visst med en temmelig valen og
ukonsentrert oppførelse av Bachs tredje Brandenburgkonsert. Men så snart vi
nådde frem til Bartok falt alt på plass. Og i det avsluttende verket,
Tsjaikovskijs fjerde symfoni, fikk den israelske dirigenten Yoav Talmi
orkestret til å spille bedre enn vi har hørt det på lenge: klart, overskuelig,
med god totalklang og perfekte innsatser i blåsene. En sterk kveld. En av dem
man husker.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar