Bergens Tidende
Morgen, 12.09.1996
Verk av Grieg, Tveitt og Svendsen
Collegium Musicums Orkester
Håvard Gimse, klaver
Hannu Lintu, dirigent
Håkonshallen
En interessant reise gjennom norsk musikk.
Tirsdag kveld, Collegium Musicum i Håkonshallen på
interessant reise gjennom norsk musikkliv. Først Griegs Holberg–suite – kjære,
kjente toner. Så et verk som inntil i dag har vært en hemmelighet for det store
publikum: Geirr Tveitts klaverkonsert nr. 1, uroppført i 1931 og deretter
glemt. Og til avslutning Johan Svendsens stort anlagte, romantiske symfoni nr.
1 fra 1867. Helnorsk kveld med andre ord. Men samtidig en kveld som
understreker det internasjonale momentet i norsk musikk. Svendsens og Tveitts
verk ble uroppført i Leipzig – fordi det var her de studerte, men også, og vel
så viktig, fordi deres musikk gikk rett inn i samtidens sentraleuropeiske
problemstillinger.
Dirigenten Hannu Lintu fastholdt kvelden igjennom denne
sammenhengen mellom det nasjonale og det internasjonale, mellom Hardanger og
Leipzig, og fikk mye god musikk ut av Collegium Musicum–folkene. Vel var der
noe grums i blåserne underveis, og vel er orkestret lite, men Lintu kunne
kvelden igjennom hente mye kraft og styrke frem – som f.eks. når han satte
strøm på de lange uttrukne linjene i Svendsens symfoni. Strykerklangen er slank
uten å være tynn, noe som ga gode resultater i Holberg–suiten der satsbildet
sto klart og gjennomsiktig med rene linjer og glødende høyspente innsatser i
celloene.
Men det mest spennende denne tirsdag kveld var naturligvis
at vi fikk høre Tveitts fortrengte klaverkonsert – som viste seg å være et
konsentrert verk med tre korte, nesten abrupte satser. Umiddelbart virket det
som om orkestret mest var tenkt som en skissemessig ramme om solisten. I hvert
fall ble det slik, for det var en overbevisende Håvard Gimse på krakken som
tiltrakk seg oppmerksomheten – med en usentimental, nøktern tolkning som
gjennomlyste klaversatsen og understreket at det nynasjonale momentet i denne
musikken hviler på en bunn av konstruktivisme og nysaklighet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar