Helge Antoni, klaver
Troldsalen
Kraftfull, robust tolkning av Grieg og franske komponister
På søndag var været så overdådig strålende at solisten ved
ettermiddagens konsert i Troldsalen, svenske Helge Antoni, følte han burde
takke publikum for at de hadde valgt å komme innendørs. Det hadde han vel ikke
trengt – for uansett hvordan Bergensværet arter seg, kan det alltid betale seg
å spandere en times tid eller to i Troldsalen. Disse søndagskonsertene er
etterhvert blitt en liten kulturinstitusjon i sig selv. Her kan fastboende og
turister høsten igjennom møte gode solister fra inn- og utland; det spilles
verk av Grieg, naturligvis, men alltid som del av et intelligent sammensatt
program – og i tillegg er det en behagelig uhøytidelig atmosfære i salen der
det f.eks. godt kan aksepteres at et par japanske turister fyrer en enkelt
blitz av fra tid til annen.
Ved søndagens konsert med Helge Antoni var det Griegs
Holberg-suite som sto i sentrum, innrammet av franske verk: først to dansesatser
av Couperin som en liten antydning av hva som var forutsetningen for Griegs
populære barokk-pastisj; etter Grieg en virtuos sats fra Saint-Saëns'
klaverkonsert, transkribert av den franske mesterpianisten Cortot; til
avslutning to stykker i fransk folketone av Chabrier.
Antoni, som har gjestet Bergen før, er et interessant
bekjentskap. Hans spillestil er kraftfull, robust, han fokuserer hele tiden på
musikkens store formforløp, på verkenes skulpturelle proporsjoner. Og i tillegg
har han en overbevisende frihet i spillet: Uansett hvilke verk det dreier seg
om, merker man at han angriper dem fra en styrkeposisjon, at han spiller dem
med et fysisk og teknisk overskudd som setter ham i stand til å gjøre
tolkningsmessige funn. Under Couperins virtuose, lyse filigranarbeid avdekker
han mørke, nærmest orkestrale betydningslag. Og i Holberg-suiten spiller han
seg ubekymret henover de litt ubehendige steder i klaversatsen og konsentrerer
seg i stedet om å vise at det gjemt i denne versjonen ligger en stor, bred
orkestersats som kjemper for å slippe ut.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar