Verk av Wagner, Brahms m.fl.
James Ehnes, fiolin
Edward Gardner, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Torgallmenningen
Utendørskonsert med Bergen Filharmoniske Orkester
Arrangere utendørskonsert i Bergen? Det er risikosport, det.
Musikerne i Bergen Filharmoniske Orkester har sikkert lest ukens værmeldinger
med bange anelser. For hvordan skulle det gå med gratiskonsertene på
Torgallmenningen torsdag og fredag?
Kanskje noen av dem likefrem har sendt et par bønner oppover
og bedt om godt vær. På torsdag var det i all fall nærmest oppholdsvær da
orkestret spilte et program med lettere verk signert Tsjaikovskij, Mascagni,
Elgar og Grieg.
På fredag gjaldt det alvorligere saker – en rekke smakebiter
fra noen av de verkene sjefsdirigent Edward Gardner og musikerne har med seg
når de drar på turne nå i helgen for å spille i Amsterdam, London og andre
europeiske byer.
Det var tyngre verk. Og også tyngre værtype. Ja, faktisk
høljet det ned da Gardner sprang inn på scenen og startet konserten. Men
Torgallmenningen var full likevel, full av et stort, entusiastisk publikum av
bergensere og turister – som alle var godt forberedt med paraplyer og
heldekkende regnklær.
Ouverturen til Wagners opera Den flyvende Hollender fikk en
flyvende start – med voldsomt rytmisk driv og skarpe aksenter i messingblåsere
og slagverk. Og som vanlig ble orkestret filmet og vist på storskjerm slik at
vi alle kunne få med oss hva som foregikk oppe på scenen, oppe over alle de
våte paraplyene.
Det fortsatte med to av Brahms’ Ungarske danser – spilt
energisk, med trøkk og smell. En slik kveld er det ikke rom for sarte
musikalske nyanser eller avdempede effekter. Vi er ute i det fri. Det musiseres
livlig og friskt. I tillegg blir orkesterklangen forsterket gjennom store
høyttalere. Det er rått, det er effektivt. Musikken blir formelig sparket ut
over rampen. Men den elektroniske forsterkningen har også sine ulemper. Den
skaper av og til et temmelig unaturlig og til tider ganske uklart lydbilde, med
dårlig balanse mellom de enkelte orkestergruppene.
Det ble mer Brahms: de to siste satsene av fiolinkonserten
hans, spilt med den kanadiske fiolinisten James Ehnes som solist. Den langsomme
satsen fikk en vakker start med en gylden melodilinje i oboen, og Ehnes gjorde
fint og sobert rede for fiolinstemmen, men han var visst ikke helt komfortabel
med været eller med lydbildet. I alle fall var det nyanser som gikk tapt
underveis i satsen. Til gjengjeld kom han sterkt tilbake og brente seg igjennom
all støy og lydgrums i sistesatsen. Og mens han spilte, sluttet regnet. Og det
ble sol og vakkert vær.
Etter et lite mellomspill med Chopins «Grande Valse
Brillante» arrangert for orkester av Benjamin Britten, sluttet konserten med en
solid fremføring av siste sats fra Sibelius’ femte symfoni. Det ble applaus,
det ble et par-tre fremkallelser av Gardner. Og det ble ekstranummer. «Grieg,
Grieg» ropte turistene. Og Grieg ble det, en skarp, piskende orkesterversjon av
«Troldtog».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar