Bergens
Tidende Morgen, 11.09.1999
Verk av Beethoven og Strauss
Leif Ove Andsnes, klaver
Simone Young, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Flott debut for Simone Young som sjefdirigent for Bergen Filharmoniske Orkester
Om Leif Ove Andsnes er det meste allerede sagt. Likevel kan
det ikke sies for ofte. Å følge en kunstner av dette formatet på nært hold,
slik vi i Bergen har kunnet følge Andsnes gjennom alle årene – det er rett og
slett et privilegium.
Torsdag kveld i Grieghallen var reisen kommet til Beethovens
fjerde klaverkonsert. Når Andsnes spiller dette verket er alt det tekniske på
plass, selvsagt. Og resultatet er umiskjennelig Beethoven, selvsagt. Men det er
også umiskjennelig Andsnes, et stykke stor musikk tolket gjennom en moderne
sensibilitet, et møte mellom to tidsaldrer, mellom to musikalske temperamenter
som gjensidig gjennomlyser hverandre. Andsnes spiller denne musikken ovenfra,
så å si, han overskuer den som et landskap, og kan fra sin strategiske posisjon
spille den ut i overraskende, og hele tiden overraskende riktige, innsatser mot
og med orkestret. Resultatet blir en meget nåtidig, meget cool og nøktern
tolkning som på merkelig paradoksal måte får dette verket til å bli enda mer
skarpt, enda mer vilt enn vanlig, og får de blomstrende, melankolske passasjene
til å gløde mer intenst enn i noen tradisjonell romantisk tolkning.
Grieghallen var stappfull, slik det alltid er tilfellet når
Andsnes er i byen. Men naturligvis også fordi dette var første gang Simone
Young sto på podiet som Bergen-filharmonikernes sjefdirigent. Da hun kom inn i
salen kunne man formelig merke hvordan forventningene slo ned mot henne.
Presset er stort, men slik er det når store institusjoner skifter leder. Og
foreløpig tegner alt bra. Orkestret er tydeligvis i siget for tiden. Siste uke
spilte de på høyeste internasjonale nivå under Kurt Sanderlings ledelse. Samme
høyder nådde de ikke på torsdag, men det var klarhet og samling over musikken,
og myndighet og energi i Youngs direksjon, slik at det ikke er urimelig å ha
store forventninger, forventninger om at vi nå går inn i en periode hvor
orkester og dirigent vokser og utvikler seg sammen.
Young hadde valgt å åpne sin første sesong med Richard
Strauss, i 50-året for hans død. Hun ga oss en flott, glansfull og
gjennomarbeidet versjon av det store tonediktet «Tod und Verklärung», en
tolkning som gikk så langt det er mulig å gå med denne musikken. Kitsch-preget
og inntrykket av noe blankt, strømlinjet og kaldt beregnende er det ikke mye å
gjøre med, det ligger i musikken selv. Wilhelm Furtwängler hadde et skarpt
blikk for dette. I et notat fra 1939 skriver han at fordi Strauss’ musikk «aldri
er helt sand, helt varm, helt alvorlig ment, så opplever lytterne den ikke
heller slik. Av alle komponister er han den som ’kan’ mest, men ’er’ minst.»
En hard karakteristikk. Og ikke helt rettferdig. Michael
Tanner skrev for nylig at det først var sent i livet at det som Strauss «kunne»
svarte til hva han «var». At synspunktet har noe for seg, det demonstrerte
Young og BFO på torsdag med en sterk, stram og følelsesmettet tolkning av hans «Metamorphosen»
for strykere fra 1945.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar