Verk av Murail, Vaage, Jarell, Ore og Hurel
Pierre-André Valade, dirigent
Ensemble Court-circuit
Autunnale
Håkonshallen
Flott åpning av Autunnalen. Cecilie Ore presenterer nytt, spennende verk.
På slutten av 50-tallet hadde den musikalske modernismen
malt seg opp i et hjørne. Det var nå mulig å skape gjennomregulerte musikalske
forløp av hittil ukjent kompleksitet, men de nye, systematiske
komposisjonsteknikkene genererte sjelden former som kunne fattes umiddelbart, i
lyttesituasjonen, i konsertsalen.
I de førti år som er gått siden da, har samtidsmusikken levd
med dette problemet, dette spørsmålet: Hvordan forsone indre musikalsk logikk
og høyt oppdrevet systematikk med kravet om hørbar musikalsk form? Den siste
Autunnale i dette årtusen er en glimrende anledning til å fundere litt over
dette problemet. På lørdagens flotte åpningskonsert med det glimrende franske
Ensemble Court-circuit under ledelse av Pierre-André Valade fikk vi presentert
noen mulige svar.
Vårt bysbarn Knut Vaage var representert med «Transit», et
verk der korte musikalske begivenheter settes opp som markante fargepletter mot
en lavmælt, nesten vegeterende bakgrunn. Hos Vaage er kravet om streng form
fortrengt til fordel for mer «uformelle», nærmest «maleriske» løsninger. Slik
det også var tilfellet i flere andre av kveldens verk. Sveitsiske Michael
Jarell har f.eks. gjennom snart tyve år arbeidet på «Assonances», en åpen
syklus, hvor de enkelte verkene er forbundet tematisk eller klanglig. Fra denne
musikalske skisseboken hørte vi nummer seks fra 1991, et litt ubesluttsomt verk
preget av stor klangrikdom. Også i «... à mesura» av franske Philippe Hurel er
klangen det primære, mens det formelle forløpet her styres relativt tradisjonelt
via dynamiske buer, rytmiske repetisjoner, eller rett og slett av
generalpauser.
Med fare for å bli beskyldt for sjåvinisme må denne
anmelderen konstatere at kveldens store opplevelse var av norsk fabrikat –
urfremførelsen av Cecilie Ores «Nonquam non» for strykere og treblåsere.
«Nonquam non» er latinsk for «ikke aldri» og bak denne finurlige, på én gang
bekreftende og benektende, tittelen gjemmer det seg et kompromissløst verk som
ikke på noen måte gir ved dørene: en kompleks lydskulptur hvor enerverende,
vibrerende avsnitt preget av dissonantiske strykerglissader veksler med
kortere, mer samlede, mer markerte avsnitt i en lang, seigtflytende musikalsk
bevegelse.
Uansett at man som uforberedt tilhører i salen ikke har en
jordisk sjanse for å fatte satsens kompleksitet der og da eller den
komposisjonsteknikken som har produsert den, så hører øret med en gang at dette
er stor musikk – musikk hinsides alle vanlige forestillinger om hva musikk er,
kan eller bør være. Et verk i klassisk forstand: fysisk materiale formet av indre
nødvendighet, drevet av sin egen logikk. Musikk for det neste årtusen?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar