Verk av Mozart og Berlioz
Bertrand de Billy, dirigent
Bergens Filharmoniske Orkester
Grieghallen
BFO og ung fransk dirigent i fremragende tolkning av Berlioz' Symphonie Fantastique.
Barcelonas Gran Teatre del Liceu har nettopp fått ny
musikkdirektør. Han er ung, han er fransk, han heter Bertrand de Billy. Torsdag
kveld dirigerte han Bergens Filharmoniske Orkester i Grieghallen. Og etter å ha
hørt hans tolkning av Hector Berlioz' Symphonie Fantastique, da er det bare å
ønske spanjolene hjertelig til lykke. For her har de fått en glimrende dirigent
som ikke alene har musikalsk overblikk og autoritet men også sans for
dramatikk, stor gestikk og voldsomme lidenskaper. Og som i tillegg kommuniserer
bra, både med orkester og publikum. Kort sagt, en dirigent med alle de
egenskaper jobben som leder av en opera krever. Og egenskaper som også må til
hvis Berlioz' store fortelling skal lykkes i en konsertsal.
Og alt lyktes så sannelig denne torsdag kvelden. Her var det
høyspent energi fra første takt, en lang, sammenhengende historie full av
eksplosive utladninger og brå kast. Og hele tiden klarhet i fremførelsen,
oversikt over stoffet, et timelangt sammenhengende forløp av musikalske
begivenheter fremført med minutiøs omhu for hver enkelt, bitteliten detalj.
Det hjalp selvsagt at BFO enda en gang spilte helt
forrykende bra. Orkesteret er tilsynelatende inne i en fase nå hvor det bare
går fremad, hvor formkurven bare stiger og stiger fra uke til uke. Torsdagens
Symphonie Fantastique fremsto blank og renset som etter et syrebad, så klar, så
skarp i fargene, så glødende og strålende at man formelig kunne høre hvor nytt
og overveldende dette komplekse verket må ha virket ved uroppførelsen for 170
år. En Berlioz-tolkning som denne får du neppe bedre noe annet sted for tiden.
Så ser vi for øvrig diplomatisk bort fra at kvelden også bød
på den mest eiendommelige versjonen av Mozarts Linz-symfoni i manns minne. Det
startet med at Bertrand de Billy satte et idiosynkratisk raskt tempo i
førstesatsens adagio – med det resultatet at alle verkets indre proporsjoner
simpelthen gikk i oppløsning. Adagio ble til andante, andante til allegro og
presto til prestissimo. Ikke rart at tolkningen ble andpusten og urolig. Med
musikerne nervøst halsende etter dirigenten, med Mozarts sangbare linjer
avlevert heseblesende og henkastet. Et stort stykke musikk som aldri fikk lov å
hvile i seg selv, aldri fikk lov å folde seg ut. Wham, bam, thank you, mam.
Ferdig med Mozart. Men så var det Berlioz, da.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar