Verk av Cecilie Ore, György Ligeti, Philippe Hurel og
Asbjørn Schaathun
Siri Torjesen, sopran
Pierre-André Valade, dirigent
BIT 20 Ensemble
Autunnale
Håkonshallen
BIT20 Ensemble på Autunnalen med overbevisende tolkning av Ligetis Kammerkonsert
Hvis samtidsmusikken overhodet har en klassiker, må det
visst være György Ligetis «Kammerkonsert for 13 instrumenter» fra 1970. Det er
blitt til ganske mange plateinnspillinger gjennom årene. Og man hører ofte
verket i de vanlige konsertsalene. Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor:
Dette er effektiv, velproporsjonert musikk, et verk med helt innlysende kammermusikalske
kvaliteter. Det er ikke tilfeldig at Kammerkonserten er blitt karakterisert som
en indirekte hyllest til Alban Berg, den mest utadvendte av høymodernismens
frontfigurer.
At BIT 20 Ensemble kjenner denne musikken fra innsiden, og
liker å spille den, vet vi fra før. På tirsdagens Autunnale-konsert i
Håkonshallen demonstrerte de det igjen, denne gangen med en nydelig,
overbevisende tolkning dirigert av Pierre-André Valade. Uansett at verket
stammer fra Ligetis såkalt mikropolyfone periode hvor han konstruerer musikken
sin med mekanisk systematikk og bygger opp tette lag av irregulære, repetitive
mønstre, ble resultatet i BIT20's versjon likevel luftig og gjennomsiktig,
nettopp et «klassisk» kammermusikalsk satsbilde, en slags musikalsk demokrati
med 13 instrumenter i svevende, innbyrdes balanse. I en fremførelse som kan
måle seg med de beste på platemarkedet.
Kveldens andre hovedverk var Asbjørn Schaathuns «Triplis+».
Vi hørte sist denne skeive Schubert-fantasien for sopran og kammerensemble under
årets Festspill med Cikada og Hilde Torgersen. På tirsdagens konsert kunne man
av og til lure på om dette er et «work in progress», om Schaathun kanskje har
jobbet videre siden sist og endret på saker og ting. I BIT 20's versjon virket
verket i alle fald betydelig mer voldsomt og røft enn vi husker det fra før,
noe som formentlig ikke minst skyldes sopranen Siri Torjesen som tilførte
kveldens tolkning en flott, rå ekspressivitet, uansett at hun intonasjonsmessig
beveget seg betenkelig nær stupet et par ganger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar