Verk av Rakhmaninov, Liadov og Musorgskij
Dirigent: Dmitri Kitajenko
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Dmitri Kitajenko tilbake i Grieghallen med helrussisk program.
Orkesterversjonen av Musorgskijs Utstillingsbilder? Det er
Ravel, da vel? Nei, ikke nødvendigvis. Det er faktisk andre muligheter.
Musikere og komponister har i over hundre år vært fascinert av dette
klaververket, følt at klangen i det er så mektig og effektene så sterke at det
krever å bli oversatt til orkesterspråk. Mange har forsøkt seg. Ved siste
opptelling var det 15 versjoner i omløp. Uansett er det fremdeles Ravel som
behersker markedet. Og det er hans versjon man måler de andre mot når man en
sjelden gang får anledning til å høre dem. Som f.eks. torsdag kveld i
Grieghallen da det var pianisten Vladimir Ashkenazys versjon fra 1982 som sto
på programmet.
Det inntrykket man sitter igjen med etter å ha hørt BFO’s
flotte, overbevisende tolkning, er at det er mer Musorgskij hos Ashkenazy enn
hos Ravel. En ting er at Ashkenazy tar utgangspunkt i Musorgskijs opprinnelige
klaverutgave mens Ravel i sin tid brukte en tekst som var full av feil.
Viktigere er det at Ashkenazys versjon musikalsk sett ligger tettere på
Musorgskijs egen tid og det sene 1800-tallets klangidealer. At han lar
engelskhornet ta melodien i «Il vecchio castello»-satsen, mens Ravel velger
altsax, er i så måte symptomatisk. Der Ravel søker de utradisjonelle
løsningene, de raffinerte klangeffektene og fører verket inn i det 20.
århundre, er Ashkenazy mer tradisjonens mann. Hans versjon er senromantisk, med
stor gestikk og et klangbilde preget av mettede farger i messing- og
treblåsere. Det blir det annerledes bilder av, men absolutt bra musikk. Som man
gjerne skulle høre oftere.
Om man gjerne skulle hørt Rakhmaninovs første symfoni noe
oftere, er derimot ikke så sikkert. Kveldens dirigent, Dmitri Kitajenko liker
Rakhmaninovs tidlige verk, det vet vi fra den gangen han var sjef for BFO. Og
entusiasmen var det fremdeles ikke noe å si på denne torsdagskvelden. Men det
skal mer enn entusiasme til for å få denne symfonien opp å sveve. Det er ganske
enkelt umulig å skjule at dette er et svært ujevnt verk. Et par flashy
effekter, en sangbar melodilinje eller to, en drepende kjedelig larghetto. Og
så ikke mye mer å skrive hjem om.
Orkestret fulgte Kitajenko et bra stykke, men uten å strekke
seg unødig langt i Rakhmaninov. Da var det mer liv i rekkene under kveldens
gjenhør med ”Den fortryllede sjø” - Anatol Liadovs sjarmerende orkesterbagatell
som BFO og Kitajenko i sin tid spilte inn på plate for Virgin.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar