Bergens Tidende, 22.10.2004
Verk av Valen,
Halvorsen og Saint-Saëns
Pascal Rogé,
klaver
Dirigent: Ingar
Bergby
Bergen
Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Fartein Valen og Johan Halvorsen i sentrum.
Det er
prisverdig at Bergen Filharmoniske Orkester setter tre av Fartein Valens
tonedikt på programmet en regnfull torsdagskveld i oktober. Valens musikk
spilles temmelig sjeldent i våre konsertsaler – uansett at han er en særegen,
dypt personlig stemme i norsk musikkliv, og en komponist det er naturlig å
nevne i samme åndedrag som Schönberg, Webern og andre av de fremste
representantene for den musikalske høymodernismen.
At Valen spilles sjeldent, betyr blant annet at det ikke er noen sammenhengende tolkningstradisjon å støtte seg på for dirigent og orkester. Det merket man under torsdagens fremførelse. BFOs og Ingar Bergbys tolkning var lojal og engasjert, men også veldig bokstavelig, uten det overskuddet som er nødvendig for å presse Valens høystemte, høyspente musikk ut over den siste grensen mot ekstasen. I tillegg sto tonediktenes gjennomsiktige, kontrapunktiske satsbilde av og til temmelig uklart, og det var en del balanseproblemer seksjonene imellom.
Johan
Halvorsens Symfoni nr. 2 spilles også sjeldent. Men her var BFO på tryggere
grunn. At denne symfonien er skrevet i 1924, bare ti år før Valens tonedikt,
merker man ikke. Dette er et verk som er fast forankret i 1800-tallets
romantiske tradisjon. En kort, fyndig symfoni i fire satser – kontant, direkte
musikk uten store pretensjoner, skrevet med den solide håndverkers fornemmelse
for faget sitt. Tolkningen var entusiastisk, med vittige momenter i den
«amabile» tredjesatsen. Men også her med en del balanseproblemer: overstyrte
messingblåsere og en temmelig rå strykerklang.
Kveldens
utenlandske bidrag var enda et konservativt, tilbakeskuende verk: Camille
Saint-Saëns femte klaverkonsert. Men med Pascal Rogé som solist var vi i det
beste selskap. Han er trolig den pianisten i hele verden som kjenner dette verket
best. Saint-Saëns sa en gang at «den som ikke føler absolutt glede over en
enkel rekke velkonstruerte akkorder, er ikke virkelig glad for musikk».
Virtuose Pascal Rogé argumenterte godt for dette synspunktet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar