Verk av Grieg og Sjostakovitsj
Gunilla Süssmann, klaver
Bergen Filharmoniske Orkester
Andrew Litton, dirigent
Festspillene
Grieghallen
Festspillenes avslutningskonsert med Gunnilla Süssmann som solist.
Det er første sats i Griegs a-moll konsert. Orkestret
slutter spille. Kadensen begynner. Mye avhenger av hvordan solisten griper an dette lange, uakkompagnerte stykket.
Mange pianister, de fleste, starter ettertenksomt her og lar
deretter musikken folde seg ut som et sammenhengende, improvisatorisk forløp
der satsens kjernemotiver dukker opp, bearbeides og glir innover hverandre.
Gunilla Süssmann valgte derimot å spille kadensen som en serie selvstendige små
stykker, med tydelige markeringer av de enkelte avsnittene, av og til med
merkbare pauser imellom.
På sett og vis var dette symptomatisk for hennes tolkning av
verket som helhet. Hennes grunnleggende strategi var tilsynelatende å demontere
forløpet, skjære det musikalske grunnmaterialet fri av satsen og legge det frem
til overveielse. Overfor orkestret var hun avventende, tilbakeholdt. I lange
strekk spilte hun lett forskutt i forhold til satsens underliggende rytme, som
for å markere at det her er snakk om to forskjellige verdener, at klaveret er
ute i et annet ærend enn orkestret.
Ikke alle vil kunne akseptere denne strategien og disse
grepene. Og det vil også kunne argumenteres for at Süssmann av og til gjorde en
dyd av nødvendighet - at det for eksempel var tekniske begrensninger snarere
enn bevisste valg som gjorde den lyriske andresatsen mer opphakket enn godt er.
Man kan også peke på at det var tempotap i de raske partiene av tredje sats, og
at det var fraser som ikke fikk lov å klinge helt igjennom.
Slike berettigede innvendinger skal imidlertid ikke skygge
for at dette faktisk var en interessant tolkning. Analytisk, dissekerende, uten
snev av romantikk. Et uvant kjølig blikk på Grieg, ingen tvil om det. Men også
et prisverdig forsøk på å gjøre dette kjente verket fremmed for oss. Og dermed
nytt igjen.
Prisverdig var også Andrew Littons og BFOs fremførelse av
«Året 1905», Sjostakovitsj' 11. symfoni. Filmmusik - pleier kritikerne å si om
dette mektige verket. Og, jo da, både tilnavnet og satsbetegnelsene refererer
nå engang til den første russiske revolusjonen, og - som Litton fremhevet i sin
introduksjon - det løper kraftige, både skjulte og åpenlyse, historiske
referanser gjennom hele verket. Men dette er faktisk en symfoni. Også en
symfoni. Og det fine ved kveldens fremføring var at Litton og BFO gjennom hele
det uendelig lange, sammenhengende forløpet maktet å holde den nødvendige
balansen mellom det «filmisk» fortellende og det symfonisk reflekterende.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar