Sanger av Brahms, Debussy, Berg m.fl.
Susan Graham, mezzosopran
Malcolm Martineau, klaver
Festspillene
Logen
Logen
Susan Graham i Logen med drama og musikalsk uttrykkskraft for alle pengene
Bergen er bare en av stasjonene på Susan Grahams tettpakkede
reiseprogram. I mai har hun gitt recitals overalt i Europa. I juni skal hun
synge opera på Covent Garden i London. På plate er hun aktuell med en
kritikerrost tolkning av Charles Ives. Hun er en av tidens mest populære og
etterspurte sangerinner. Hvilket ikke er vanskelig å forstå hvis man hørte
henne i Logen lørdag kveld.
Stemmen er rent ut sagt blendende vakker. Og
gjennomkontrollert i alle dimensjoner -
i hele registeret fra den varme, mørke bunnen til den lyse, funklende
toppen, og i hele det dynamiske spennet fra sart pianissimo til fulltonende og
øredøvende fortissimo. I de store utladningene går hun direkte til kjernen i
tonen, setter den presist an og åpner uanstrengt opp for klangen inntill hele
rommet vibrerer. Når musikken krever det, setter hun spiss på med et tindrende,
hurtig vibrato.
I Logen presenterte Graham det samme programmet som hun
debuterte med i Carnegie Hall siste år, et program som viser stemmen hennes fra
alle sider. Og som ikke minst demonstrerer hennes sceniske talent. For dette
ble bestemt ikke noen stillferdig kveld med dydige lieder på rekke. Her var det
drama og musikalsk uttrykkskraft for alle pengene. Alt sunget i flott samspill
med den glimrende pianisten Malcolm Martineau som tydeligvis likte seg i rollen
som musikalsk sparringspartner.
I første avdeling beveget Graham seg fritt og uimponert fra
Brahms' robuste «Zigeunerlieder», op. 103, til de delikate klangfargene i
Debussys «Proses lyriques». Men kveldens musikalske høydepunkt kom etter pausen
da hun skrellet den tunge senromantikken av Alban Bergs «Sieben frühe Lieder»
og demonstrerte at han allerede hadde tatt det store spranget ut i modernismen
da han skrev sanger som «Traumgekrönt» og «Die Nacht».
Under fremførelsen av Berg satt man på kanten av stolen for
å få alle nyanser og poenger med. I resten av andre avdeling var det bare å
lene seg tilbake og overgi seg. Og nyte Grahams avslappede, humørfylte
tolkninger av Poulencs korte, poengterte Apollinaire-sanger og hennes
smakebiter fra Moïses Simons og André Messagers overstadige franske 1930-talls
operetter.
Slikt blir det ekstranumre av: Først Reynaldo Hahns sviske
«À Cloris». Og så en overdådig fremførelse av Ben Moores ironiske «Sexy Lady» -
om mezzosopranen som drømmer om for en gangs skyld å få slippe de tradisjonelle
bukserollene og slå seg løs. Den er tilegnet Susan Graham selv. Som er en Sexy
Lady uansett hva hun synger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar