Verk av Brahms og Schumann
Matthias Goerne, baryton
Leif Ove Andsnes, klaver
Festspillene
Festspillene
Logen
Avbrutt konsert med Matthias Goerne. Sporty, imponerende innsats av Leif Ove Andsnes
Var det den digre blomsteroppsatsen på scenen som gjorde
utslaget? Eller tobakksrøyken fra baren i tredje etasje? Eller kanskje bare den
bergenske våreksplosjon i all alminnelighet? Et eller annet tok iallfall
knekken på Matthias Goerne. Han var synlig plaget av allergi mot slutten av
første avdeling, og klarte ikke å komme tilbake etter pausen.
Da ble det altså bare en liten håndfull Brahms-sanger med Goerne denne fredag kvelden i Logen. Men vi konstaterer i det minste at selv med
blussende høyfeber har han fremdeles en imponerende stemmeprakt. Og at han
synger med gjennommusikalsk frasering og en tekstforståelse som er få andre, om
overhodet noen, forunt.
Hver av de tolv sangene ble fremført som konsentrert
lydkunst i tett samspill med Leif Ove Andsnes. Ofte slik at det var vanskelig å
si hvor grensen gikk mellom tekst og musikk. Og kanskje var virkningen av disse
små, fortettede underverkene ekstra voldsom nettopp denne kvelden fordi man
merket at det her ble sunget på kanten av stupet. «Es träumte mir», sangen med
de vanskelige tonespringene og den desillusjonerte teksten, ble et høydepunkt i
så måte - sunget i toppen av barytonregisteret, helt der oppe hvor Goernes stemme er som vakrest, men hvor også innsatsen og risikoen er størst. «Jeg
følte allerede at det var en drøm», forteller tekstens ulykkelige elsker, og
når Goerne tapper stemmen for all kraft og blender den ned i tonløst mezzovoce,
føler man – med øre og kropp - tekstens plutselige, bitre erkjennelse av at en
umulig drøm er bristet.
I pausen ble det hentet noter ute i byen. Og så satte Leif
Ove Andsnes seg uten krusedull og omsvøp til flygelet og spilte Schumann -
Romansene op. 28, Arabesken, og til slutt den femte Novelette. Sporty.
Profesjonelt. Og utrolig imponerende. At dette var noe som kom i stand i hui og
hast, var det visst bare Andsnes selv som kunne merke.
Det skulle vært Görne og Brahms og Vier ernste Gesänge etter
pausen. Nå ble det i stedet Andsnes og Schumann – og et flott, sammenhengende
program, fortolket sikkert og myndig med fin fornemmelse for dobbeltheten av
nøkternt klarsyn og romantisk overmot i Schumanns klaververk.
Det er vel bare i Bergen, under Festspillene, at noe slikt
kan la seg gjøre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar