Myndighet og varme

Bergens Tidende, 10.03.2006

Verk av Mozart og Vaughan Williams
Marianne Thorsen, fiolin
Eivind Aadland, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen

Marianne Thorsen som stø solist i Mozart og Vaughan Williams


Klarhet, balanse, overskuelig struktur, klassisisme – det er den vanlige beskrivelsen av Mozarts musikk. En beskrivelse som blir dementert hver eneste gang man hører hans verk. Som for eksempel i går kveld da Marianne Thorsen sto i spissen for Bergen Filharmoniske Orkester og spilte hans tredje fiolinkonsert.

Han var bare 19 år da han skrev den. I dette verket er det verken ro eller avklaring. Alt er i bevegelse. Ideer og innfall står i kø. Musikalske overraskelser lurer bak hver taktstrek. I et slikt verk trenger man nettopp en solist som Marianne Thorsen, en sterk, solid fiolinist som spiller solostemmen med myndighet og varme og som er i stand til å holde stø kurs gjennom alle de brå stemningsskiftene.

Det var mer Mozart på programmet i går kveld – hans symfoni nr. 39, en av de tre siste han skrev. Her er det mer samling i musikken, men fremdeles store følelsesutsving, høyspent dramatikk og eksperimenterende harmonikk. Under fremførelsen var det en del ujevnheter i starten. Førstesatsen kom til å høres mer dissonantisk ut enn Mozart visst egentlig hadde planlagt. Men Eivind Aadland og BFO kom rask tilbake på banen og ga en fin tolkning der spesielt de to siste satsene hadde svev og spenst.

Hva spiller man sammen med slike verk? Vanskelig å si. Men de to stykker av Vaughan Williams som sto på programmet i går, var neppe det optimale valget. Både Tallis-fantasien og den idylliske Lark Ascending kommer nødvendigvis til å virke noe blodfattige når de ble matchet med en villstyring som Mozart. I Eivind Aadlands forsiktige, nesten pertentlige tolkning ble det meste tydelig og klart. Men det var ikke mye igjen av den ekstasen og mystikken man normalt forventer av Vaughan Williams.

Ingen kommentarer: