Mitsuko Uchida, klaver
Beethoven, sonater opp. 109-111
Philips
Uchida i dramatisk tolkning av de siste sonatene
Når det gjelder det sentrale klaverrepertoaret, er det neppe
noen annen pianist som har samme bredde og erfaring som Mitsuko Uchida. Det
startet med revolusjonerende klarøyde Mozart-fortolkninger på 1980-tallet.
Siden har hun spilt hele spennet fra Bach og Beethoven til Schönberg og Webern.
Og nå er hun da kommet tilbake til Beethoven igjen. Eller
kanskje man skulle si frem til Beethoven? For denne gangen gjelder det de siste
tre vanskelige sonatene der Beethoven undergraver sonateformen fra innsiden og
tegner konturene av en musikk som først skulle folde seg ut mange tiår senere.
Og her, også her, har Uchida igjen noe nytt å si, noe uventet å tilføye. Der
andre pianister ofte kan bli nesten for andektige i møtet med den sene
Beethoven, kaster hun hele sin musikalske erfaring inn som motvekt og spiller
frem alt det humørfylte og lekende som ligger gjemt i denne ville, voldsomme
musikken.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar