Frem til Beethoven

Bergens Tidende, 08.03.2006


Mitsuko Uchida, klaver
Beethoven, sonater opp. 109-111
Philips

Uchida i dramatisk tolkning av de siste sonatene


Når det gjelder det sentrale klaverrepertoaret, er det neppe noen annen pianist som har samme bredde og erfaring som Mitsuko Uchida. Det startet med revolusjonerende klarøyde Mozart-fortolkninger på 1980-tallet. Siden har hun spilt hele spennet fra Bach og Beethoven til Schönberg og Webern.

Og nå er hun da kommet tilbake til Beethoven igjen. Eller kanskje man skulle si frem til Beethoven? For denne gangen gjelder det de siste tre vanskelige sonatene der Beethoven undergraver sonateformen fra innsiden og tegner konturene av en musikk som først skulle folde seg ut mange tiår senere. Og her, også her, har Uchida igjen noe nytt å si, noe uventet å tilføye. Der andre pianister ofte kan bli nesten for andektige i møtet med den sene Beethoven, kaster hun hele sin musikalske erfaring inn som motvekt og spiller frem alt det humørfylte og lekende som ligger gjemt i denne ville, voldsomme musikken.

Ingen kommentarer: