Å komponere en plate

Musikkommentar, Bergens Tidende, 08.03.2006

Det ble en del oppmerksomhet og skryt i den internasjonale musikkpressen da pianisten Hélène Grimaud utga platen «Reflection» nå nylig. Ikke så mye på grunn av hennes klaverspill. Det var selve opplegget som imponerte, dette at hun hadde valgt å belyse miljøet omkring Robert og Clara Schumann ved å spille inn fem veldig ulike verker – Roberts klaverkonsert, et par av Claras sanger, en cellosonate av Brahms og noen av hans stykker for klaver. En temaplate, en konseptplate – skrev musikkjournalistene begeistret. Og syntes dette var et veldig interessant opplegg. Men det mest interessante er vel egentlig at det kunne bli så mye oppstuss omkring et slikt opplegg.

I musikklivet utenfor platebransjen er det ganske vanlig med gjennomtenkte programmer. Når vi går på torsdagskonsert, tar vi det for gitt at det er en mening med rekkefølgen av verk. Det kan være mange andre forhold enn de rent musikalske som spiller inn når det bestemmes hvilke verk som skal spilles, men alle som jobber med levende musikk forsøker vanligvis å lage programmer der de ulike verkene matcher eller kontrasterer hverandre, og der det er en eller annen, indre sammenheng mellom dem.

Selvsagt er det også plateprodusenter som tenker slik. Manfred Eicher fra ECM utgir for eksempel ofte «temaplater» – der den dypere meningen kanskje ikke alltid er like lett å skjønne, men der man alltid kan være sikker på å bli presentert for interessante musikalske sammenstøt på tvers av genrer og perioder. Andre produsenter gjør noe tilsvarende, men det er sjeldent at de store plateselskapene gjør det, så sjeldent at det altså vekker oppmerksomhet i musikkpressen når Deutsche Gramophon gir ut en plate som Hélène Grimauds «Reflection».

CD-formatet har uten tvil mye av skylden for dette. At CD-en i sin tid utkonkurrerte LP-en skyldtes først og fremst at den hadde lengre spilletid. For den klassiske musikken betydde det at man endelig kunne ha Mahlers symfonier og andre lange verk på en enkelt plate, og at hele operaer og serier av verk kunne samles i praktisk form på få plater. Men det som opprinnelig var en utvidelse av mulighetene, er med tiden blitt et press i retning av det ensartede og heldekkende. Den typiske platen i dag fokuserer på en enkelt komponist og prøver å dekke så mye som mulig av produksjonen innenfor en enkelt genre: Syv Bach-kantater, tre fiolinkonserter av Mozart, Beethovens fem klaverkonserter, Strauss’ symfoniske dikt, Fartein Valens Complete Piano Works osv.

Det er alt sammen vel og bra. Slike plater er selvsagt viktige når man skal oppbygge sitt eget private musikkbibliotek. Men at plater også kan konstrueres annerledes, at de kan komponeres på samme måte som man komponerer en god konsert, det er en mulighet som platebransjen burde utnytte i langt større omfang. Og kanskje nettopp i disse tider da det totale musikkbiblioteket etter hvert er til rådighet for enhver som har en ipod og adgang til internett.

Ingen kommentarer: