Bergens Tidende, 09.02.2008
Verk av Ludvig van Beethoven og Richard Strauss
Dirigent: Nicholas Kraemer
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Frisk og oppløftende tolkning av Beethovens Eroica.
Mange av tidligmusikkens dirigenter har for lengst beveget
seg inn i det 19. og 20. århundres musikk. Nicholas Kraemer er et eksempel på
dette. Han ble opprinnelig kjent som ekspert på tidlig musikk, og det var slik
vi møtte ham i desember siste år da han dirigerte Collegium Musicums lille
orkester i en slank, dynamisk fremførelse av Bachs juleoratorium. I går kveld
sto han i Grieghallen, nå i spissen for BFO. Og med et program som spente fra
tidlig 1800-tall til avslutningen av den andre verdenskrigen.
Først Beethovens 3. symfoni, «Eroica» – i en tolkning der
Kraemer suverent satte alle erfaringene fra tidligmusikken i spill.
Strykerseksjonene var redusert helt ned til den opprinnelige størrelsen. Det
ble spilt på ventiltrompeter. Og selv om treblåserne ikke spilte på
originalinstrumenter, var de i det minste plassert så langt fremme på gulvet at
man fikk en fornemmelse av de opprinnelige klangbalansene i denne musikken.
Det ble en frisk og oppløftende versjon, med lett,
gjennomsiktig orkesterklang, med spisse aksenter og skarpe forskjeller i
lydstyrke. Og enormt rytmisk, elastisk svev. At Eroica er et musikkhistorisk
vendepunkt, det første store, verket basert på utarbeiding og gjennomarbeiding
av tematisk sammenhengende elementer – alt dette hørte vi i Kraemers presise
redegjørelse. Men vi hørte også – hva man ofte glemmer når denne symfonien
spilles med det helt store orkester – at den er formidabelt orkestrert og i
lange strekk nærmest former seg som en konsert for strykere og treblåsere. Og
vi fikk ennå en gang demonstrert hvilken imponerende treblåserseksjon BFO har.
Presisjon, svev, omhu for de avgjørende detaljene – preget
også Kraemers versjon av «Metamorphosen», Richard Strauss’ studie for 23
selvstendige strykerstemmer. At virkningen her ble knapp så overveldende som i
Beethovens 3. symfoni, er nok mer komponistens enn Kraemers skyld.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar