Bergens
Tidende, 05.03.2009
Puccini: Madama Butterfly
Antonia Cifrone, Jaroslav Dvorski m. fl.
Regi: Daniel Bohr
Kostymer: Dirk Hofacker
Dirigent: Anne Randine
Øverby
Bergen Operakor og Opera Bergens Orkester
Forum
Anne Randine Øverby presenterer en ny oppsetting av Madama Butterfly
Madama Butterfly har alt man kan ønske seg av en opera – et
flott, velskrevet partitur, store arier og duetter, en sviske eller to. Pluss –
ikke minst – en storslått, melodramatisk handling. Man må visst ha et hjerte av
stein hvis man ikke blir rørt av historien om japanske Cio-Cio-San som begår
harakiri fordi hun blir så grusomt sviktet av hennes elskede, den amerikanske
løytnanten Pinkerton.
Sist vi så en Madama Butterfly i Bergen, var visst i 2001 da
Anne Randine Øverby og Vest Norges Opera
presenterte en vellykket versjon i messehallen Arenum. Nå setter Øverby og
hennes folk operaen opp igjen, denne gangen i gamle Forum Kino – som viser seg
å fungere utmerket til dette formålet. Det er litt trangt om plassen i
orkestergraven. Og scenerommet er ikke voldsomt stort, men regissøren Daniel
Bohr klarer likevel å skape et effektivt, stilisert bilde av Japan omkring
1900, sett gjennom en vestlig optikk.
Når det gjelder det musikalske bildet, er saken mer
sammensatt. Det er igjen sopranen Antonia Cifrone som synger Cio-Cio-San – og
det gjør hun med klar, spiss stemme og et sterkt scenisk uttrykk. I de siste to
aktene får hun fint motspill av alten Sidonia Nica i rollen som tjenestepiken
Suzuki, og norske Silje Folkedal har en kort, god entré i siste akt som
Pinkertons amerikanske kone Kate.
På herresiden er det grunn til å fremheve Doru Iftene som
både synger og spiller rollen som kobleren Goro med glans. Og Anooshah
Golesorkhi gjør som vanlig en solid innsats, denne gangen i rollen som den
amerikanske konsulen Sharpless.
Forestillingens store problem oppe på scenen er at den
mannlige hovedrollen ikke har gjennomslagskraft. Tenoren Jaroslav Dvorski
synger Pinkerton med svak, anstrengt stemme. Han klarer sjeldent de store
utblåsninger i høyden, og blir totalt overkjørt av Golesorkhi og Cifrone i alle
de sentrale duettene.
I orkestergraven kjemper Anne Randine Øverby med å holde sammen på et meget ujevnt
orkester. Hun klarer det ikke. Orkestersatsen spriker fælt, og klangen er sur
gjennom det meste av andre og tredje akt. Bergen Operakor har ikke mye å synge,
men gir en fin versjon av den ordløse sangen i overgangen til tredje akt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar