Bergens
Tidende, 24.03.2010
Verk av Gustav
Mahler
Andrew Litton,
dirigent
Bergen Filharmoniske
Orkester
Grieghallen
Imponerende framføring av Mahlers 10. symfoni
Man sier vanligvis
at Gustav Mahlers 10. symfoni er «ufullendt». Men den er jo ikke det. Han
etterlot seg en komplett, sammenhengende symfoni, rakk bare ikke å
instrumentere alle fem satser. Etter hans død har mange forsøkt å etablere en
fullt instrumentert, spillbar versjon på grunnlag av de etterlatte papirene.
Den amerikanske forsikringsagenten Clinton Carpenter var først ute. Senere kom
blant andre engelske Deryck Cooke og russiske Rudolf Barshai. Cooke var
spesielt iherdig. Han prøvde fire ganger, og det er hans fjerde forsøk de
fleste dirigenter velger i dag. Carpenters versjon er det aldri noen som
velger. Bortsett fra Andrew Litton.
Litton hadde
Carpenters versjon på programmet i 2001 da han dirigerte BFO for første gang.
Det var ikke noen vellykket konsert. Carpenters Mahler virket eiendommelig tung
og svulstig, litt som kitschy filmmusikk. I tillegg hadde BFO en meget dårlig
dag og klarte aldri å få skikkelig løft i framføringen.
Men nå da? Nå da
Litton og BFO tar Carpenters Mahler på programmet igjen? Vel, på konserten i
går var det tydelig at BFO er et helt annet orkester enn den gangen for ni år
siden – noe som Litton selvsagt har en stor del av æren for. Etter sju år som
sjefsdirigent disponerer han i dag over et imponerende samspilt orkester. Det
var sammenheng i framføringen, det var blankpussete klanger i messingblåserne,
det var sterke strykere og flotte soloinnsatser i treblåserne. Og det var
overveldende høy intensitet gjennom alle de åtti minuttene Mahlers 10. varte.
Men selve verket har
jo ikke endret seg siden den gangen i 2001.
Eller har det? Det virket nesten slik. Kanskje det var den solide
orkesterinnsatsen som fikk det til å låte bedre denne gangen. I det minste
virket Carpenters versjon av Mahlers 10. ganske overbevisende i går – helt fram
til de to siste satsene der originalpartituret blir tynnere og Carpenter
begynner å ta seg til rette med selvkomponert materiale og innmontering av
bruddstykker fra Mahlers tidligere symfonier.
Med denne
mastodonten på programmet er det ikke plass til mye annet, bare et kort,
musikalsk kuriosum før pausen, en sats av en klaverkvartett komponert på midten
av 1870-tallet. Mahler var 15 år da han skrev den – et lite stykke romantisk
musikk med klang av Schumann, i går fint framført av BFOs Melina Mandozzi på
fiolin, Ilze Klava på bratsj og Agnese Rugevica på cello. Pluss ikke minst en
entusiastisk Andrew Litton på klaver
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar