Bergens
Tidende, 28.10.2009
Phantasy of
Spring
Carolin
Widmann, fiolin
Simon Lepper,
klaver
ECM New Series
Spennet i etterkrigstidens modernisme
Carolin
Widmanns nye plate er komponert som et godt konsertprogram: Sammen med
pianisten Simon Lepper spiller hun fire verk som til sammen demonstrerer
spennet i etterkrigstidens modernisme. I den ene enden av skalaen står
Schönbergs Fantasi (1949), en streng tolvtonekomposisjon for fiolin med diskret
klaverakkompagnement, som matches med en fiolinsonate fra 1950 der Alois
Zimmermann prøver ut tolvtoneteknikken i de to første satsene, men, noe
overraskende, slutter med en fyrig rumba. I den andre enden finner vi Morton
Feldmans ”Spring of Chosroes” (1978), en tyst, skeiv komposisjon med fiolin og
klaver på kattepoter rundt lange pauser, og Iannis Xenakis’ Dikhthas (1979), et
voldsomt, ekspressivt verk komponert etter alle den matematiske kunstens
regler. Platens tittel er vel egentlig misvisende. Det er bestemt ikke mye
forårsfantasi å høre her. Til gjengjeld får man en innforstått,
gjennommusikalsk fremføring av fire hardnakket modernistiske verk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar