Bergens
Tidende, 21.10.2009
Cecilia
Bartoli: Sacrificium
Giovanni
Antonini, dirigent
Il Giardino
Armonico
Decca
Bartoli forteller den glemte historien om kastratsangerne
Blant den
klassiske musikkens superstjernene stiller Cecilia Bartoli i en klasse for seg.
Hun har for lengst overtatt markedsføringen av seg selv. Hun former sin egen
karriere. Hun bestemmer selv når og hvor hun gir sine ekstremt sjeldne
recitals. Og hun driver selv frem sine historisk orienterte plateprosjekter.
For to år siden utga hun «Maria», en plate tilegnet den legendariske
1800-tallssopranen Maria Malibran, og sendte i samme anledning sin egen samling
av Malibran-memorabilia på utstillingsturne gjennom Italia. I år er det
1700-tallets kastratsangere som hun henter frem fra de historiske arkivene.
Platen heter
«Sacrificium» – med referanse til de hundre tusener av gutter som måtte ofre manndommen
sin for at deres lyse, skjøre stemmer kunne fortsette å klinge i kirker og
operahus. Det overdådige tekstheftet som følger med platen, er formet som et
leksikon med historiske fakta og biografiske skisser av periodens største
kastratsangere.
Og så er det
musikken. Det er elleve verdenspremierer på platen, elleve arier som aldri har
vært spilt inn på plate før nå. Samtidens publikum dyrket kastratene. De ropte:
«Eviva il coltellino!» – Lenge leve den
lille kniven! – og snakket begeistret om disse stemmenes overjordiske,
ulegemlige klang. Den klangen kan Bartoli selvsagt ikke gjenskape, men hun kan
til gjengjeld ta all sin hårreisende teknikk i bruk og gi oss et inntrykk av
det overdådige virtuose artisteriet som preget denne musikken og som var en vel
så viktig grunn til publikums begeistring.
Akkompagnert av
det spenstige barokkorkestret Il Giardino Armonico smeller Bartoli til med
rasende triller og forsiringer i forrykende tempo, eller hun trekker
uutholdelig lange melodilinjer etter seg uten et øyeblikk å skjelve eller miste
pusten. Dette er vokalt akrobatikk på høyeste nivå. Musikalsk linedans bortover
avgrunnen. Volter i svingende trapes.
Det er ikke
stor, dyp musikk. Og trolig er dette ikke en plate som tåler å bli spilt om og
om igjen. Men imponerende og underholdende er den i alle fall.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar