Bergens
Tidende, 23.10.2009
Mendelssohn:
Elijah
Bergen
Oratoriekor
Bjørgvin
Kirkemusikks orkester
Dirigent:
Magnar Mangersnes
Korskirken
Flott og overbevisende tolkning av Mendelssohns korverk Elijah
Historien om
profeten Elias er voldsom, dramatisk, full av sterke bilder og opptrinn. Men
bibelen forteller den på en merkelig kortfattet, lakonisk måte. «Mens de gikk
der og talte sammen, kom det brått en ildvogn med ildhester foran og skilte dem
fra hverandre. Og Elia fór opp til himmelen i stormen». Slik slutter historien.
Dramatikken må man selv skape. Å gjøre de korte setningene om til bilder, er
leserens eget ansvar.
Mendelssohn
brukte denne tilknappede teksten som grunnlag for oratoriet Elijah. Han bevarte
tekstens korte form. Og selv om han var inspirert av Bachs pasjoner, valgte han
å lage et oratorium uten forteller. Det er personene selv som beretter, kort og
konsist, hva som skjer med dem. Men i tillegg kunne Mendelssohn da spille på
hele det store musikalske apparatet og bruke kor og orkester til å gi
handlingen dybde og dramatikk.
Resultatet ble
et overdådig verk. Vi hørte det i går kveld i Korskirken. To og en halv time
med vokalmusikk i alle tenkelige formater og med alle tenkelige besetninger.
Fugaer og koraler og fulltonende korsatser. En åttestemmig dobbeltkvartet, en
trio og en kvartett sunget a capella. Pluss alle tenkelige kombinasjoner av kor
og solister. Et musikalsk overflødighetshorn, flott og overbevisende tolket av
Bergen Oratoriekor under ledelse av Magnar Mangersnes.
Når koret
synger så godt som i går, er mye vunnet. Og når det da i tillegg er fire gode
solister i front, kan man ikke ønske seg mer. Bassen Magne Fremmerlid var
konstant i ilden og sang Elias med sikker intonasjon og stor og bæredyktig
klang. En storslått prestasjon. Hans kollega på damesiden, Anna Einarsson,
imponerte med sin sterke, mørke altstemme, og sopranen Christel Elisabeth Smith
lyste opp i en rekke klare og glansfulle soloer. Mendelssohn har ikke gitt den
fjerde solisten mye å arbeide med, men tenoren David Fielder løste sin del av
oppgaven på en utmerket måte.
Det var
Bjørgvin Kirkemusikks orkester som akkompagnerte. Det er snakk om musikere man
kjenner fra andre sammenhenger i byens musikkliv. Men de har trolig ikke spilt
veldig mye sammen i forbindelse med denne oppgaven. I alle fall var det en del
ustø fraseringer og sur klang underveis. Pluss at Mangersnes hadde en tendens
til å velge litt for tunge tempi når kor og orkester gikk sammen i de store
utblåsningene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar