Bergens Tidende, 07.03.2008
Verk av Nordheim, Dvorák og Rakhmaninov
Johannes Moser, cello
Dirigent: Andrew Litton
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
BFO presenterer et effektivt program, sammensatt med god strategisk sans
Da drar BFO av gårde igjen. Enda en gang til Wien. Og hva
har de med denne gangen? Vi fikk et lite kikk i kofferten i går og kunne
konstatere at her var det et effektivt program, sammensatt med god strategisk
sans.
I kategorien ”Norsk musikk, men ikke Grieg igjen” hadde BFO
valgt Arne Nordheims Canzona – som ble avlevert profesjonelt og greit, men dog
uten større glød og iver. Så er da dette orkesterverket heller ikke det mest
inspirerende eksempel på norsk etterkrigsmodernisme. I 1961 virket det frisk og
nytt. I dag hører man først og fremst de tidstypiske grepene, og lyden av en
komponist som ennå ikke har funnet sin egen stemme.
Kveldens hovedattraksjon var Anton Dvoráks cellokonsert med
den østerrikske cellisten Johannes Moser som glimrende reisefører. Han spilte
solostemmen med en slank, litt tørr og treaktig tone som passet godt til
Dvoráks fargerike orkestersats og fikk underveis mange fine innspill fra
orkestret, blant annet ble horntrioen i andresatsen spilt med flott, blussende,
erkeromantisk klang.
At BFO hadde valgt å slutte med Rakhmaninovs fargesprakende
Symfoniske danser op. 45, er ikke rart. Dette er et verk som gir orkestret rik
anledning til å vise alle sine flinke solister frem. Og i tillegg er det et
avvekslende verk med en overflod av klanglige og rytmiske effekter. Andrew
Litton har en tendens til å overdramatisere de store utblåsningene – noe som
gjorde deler av orkestersatsen i Dvorák-konserten litt for tung og håndfast,
men i et verk som Rakhmaninovs Symfoniske danser gir hans strategi god
uttelling. Dette er musikk som krever god fysikk, stor gestikk og kraftige
grep. Et verk som sikkert vil få wienerne opp og stå. Gute Fahrt!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar