Bergens Tidende, 02.03.2008
Olivier Messiaen: Vingt regards sur l’enfant Jésus
Einar Røttingen, klaver
Borealis og Bergen Kammermusikkforening
Korskirken
En Messiaen-tolkning som avtvinger dyp respekt
I år er det hundre år siden den franske komponisten Olivier
Messiaen ble født. I går feiret Einar Røttingen dette med en fremføring av
Messiaens egen feiring av en annen fødsel, hans Vingt regards sur l’enfant
Jésus, de «Tjue blikk på Jesusbarnet», skrevet i 1944.
Som i de fleste av Messiaens verk ligger det også her et
komplisert katolsk-teologisk program i bunn. De tjue satsene er forsynt med
programmatiske noter som understreker de mystiske dimensjonene i fortellingen
om Jesus, og det er en serie gjennomgående temaer eller ledemotiver som er
plassert rundt omkring i satsene slik at det oppstår ulike betydningsfulle
tallforbindelser mellom dem.
Det hjelper sikkert å være katolikk eller teolog hvis man
ville forstå disse materiene. Men man trenger verken å være religiøs eller
tallmystiker for å høre at dette er et storslått stykke musikk, et av de mest
fantastiske og mest fryktinngytende verkene i 1900-talles klaverlitteratur – et
verk som stemmer til kontemplasjon og andakt, men som først og fremst satser på
shock and awe, to og en halv times musikk med ekstremt virtuose passasjer, med
skeive, surrealistiske rytmer og voldsomme dissonantiske blow-outs.
Bare dette å innstudere disse tjue blikkene på Jesus må kreve
umenneskelige anstrengelser. Å fremføre dem og få dem til å danne et sammenhengende
verk slik Einar Røttingen gjorde det i går i Korskirken, må bare avtvinge dyp
respekt.
Det tok ganske visst noe tid før han ble varm i trøyen.
Eller kanskje det var oss, tilhørerne, som først måtte venne oss til klangen av
flygelet og til akustikken i Korskirken. Uansett – de innledende blikkene
virket litt nølende, forsiktige, og det var noe urolig over de kontemplative
passasjene i de følgende satsene. Men fra den piskende stormen i sats VI løftet
alt seg. Det var lerkesang og tromboner og juleklokker. Det var ville trommer
og oboer. Det var den helt rette enkle, dempete stemningen i nr. XV. Og
gjennom alle satsene var det hele tiden, selv i de mest turbulente passasjene,
en klar artikulasjon av de indre linjene i klangene. For et verk! Og for en
pianist!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar