Bergens
Tidende, 08.04.2009
Mendelssohn: Symfoni nr. 2, «Lobgesang»
Judith Howart, Jennifer Larmore og Christoph Prégardien
Diverse kor
Andrew Litton, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
BIS
Litton og BFO henter Mendelssohns Lovsangs-symfoni frem fra glemmeboken
Mendelssohn skrev sin Lovsangs-symfoni i 1840 i anledning
400 års jubileet for Gutenberg og trykkekunstens oppfinnelse. Det er et
eiendommelig verk – stort, formløst, sprikende. Og egentlig er det slett ikke
en symfoni, men – ifølge undertittelen – en «symfoni-kantate etter den hellige
skriftens ord». Noen mener at Mendelssohn forsøkte å følge eksemplet fra
Beethovens niende ved innarbeide et kor og tre sangsolister i et symfonisk
verk, men det er nok ikke tilfellet. For der Beethoven gjorde korsatsen til en
integrert del av symfonien sin, har Mendelssohn simpelthen lagt elementene på
rekke etter hverandre. Hans «symfoni-kantate» er – helt bokstavelig – en
symfoni etterfulgt av en kantate, tre orkestersatser pluss ni kantatesatser,
nødtørftig forbundet ved at et fanfaremotiv fra symfoniens første sats gjentas
i innledningen til kantaten.
Etter Mendelssohns død gikk verket mer eller mindre i
glemmeboken. Men på 1980-tallet dukket det plutselig opp igjen – kanskje fordi
det merkelige, sammensatte uttrykket rammet noe i tidens postmodernistiske
smak? Uansett, noen av de største dirigentene tok Lovsangs-symfonien på
repertoaret og innspilte den på plate. Så ble det stille igjen.
Og nå kommer da Litton og BFO med en ny versjon på BIS.
Hvordan kommer den til å klare seg i forhold til de gamle innspillingene med
ruvende dirigenter som Abbado, Chailly, Dohnányi og Masur? Godt, tror jeg. Det
er snakk om liveopptak fra konsertene i Grieghallen siste år, og selvsagt
merker man av og til konsentrasjonssvikt og litt ujevne innsatser. Men som
helhet spiller BFO flott og engasjert. Det er noe frisk, spenstig og frem for
alt uanstrengt over hele fremførelsen – det er som om Litton simpelthen har
valgt å se bort fra alle de formmessige problemene i verket, og i stedet satser
på å få de mange flotte detaljene i symfonien og kantaten til å funkle.
BFOs kor, KorVest og Danmarks Radios vokalensemble gjør en
solid innsats gjennom alle de ni kantatesatsene og imponerer blant annet med en
inntrengende tolkning av koralen «Nun danket alle Gott». De to sopranene,
Judith Howarth og Jennifer Larmore har mange fine momenter underveis. Og så var
det tenorstemmen: Masur hadde Peter Schreier med på platen sin. Men Litton og
BFO har den fantastiske Christoph Prégardien – som legger hele sin kirkemusikalske
erfaring inn i tolkningen og synger tenorpartiet med en overjordisk
uttrykkskraft som er hele platen verdt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar