Bergens
Tidende, 23.04.2009
Verker av Mozart og Fartein Valen
Siri Torjesen, sopran
Christian Eggen, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Opplivende møte mellom Mozart og Fartein Valen
Det skulle ha vært unge, norske sangere i Grieghallen i går
kveld. Vi skulle ha hørt den nasjonale delen av Dronning Sonjas
Musikkonkurranse. Men arrangementet var avlyst. Årsak? Manglende finansiering
fra sponsorer og private bidragsytere. Kanskje det var den internasjonale
finanskrisen som rammet oss? Uansett: Dette var synd for de unge sangtalentene
som nå må prøve å bli opptatt direkte til den internasjonale delen av
konkurransen. Vi andre klarer oss nok. For vi fikk som erstatning en flott,
opplivende konsert der BFO og dirigenten Christian Eggen fremførte det
programmet de skal spille på Valen Festivalen i Haugesund i morgen.
Det sier seg selv at det ble mye musikk av Fartein Valen
denne kvelden. Til innledning fikk vi det korte, intense orkesterstykket «La
Isla de las Calmas» (op. 21) – fremført med klar markering av det
kontrapunktiske stemmevevet i treblåsere og dype strykere, mens fiolinene her i
begynnelsen av kvelden slet en del med å få klangen i vater. Senere ble det
eksempler på Valens orkestersanger med sopranen Siri Torjesen som solist. Først
de to tonesettingene av Goethes Mignon-dikte fra Vilhelm Meister (op.7), og
etter pausen en inderlig og gripende tolkning av Valens Ave Maria (op. 4) med
Torjesens imponerende, ekspressive stemme svevende høyt over orkestret.
Å sette Bach-entusiasten Valen opp mot Mozart virker ikke
umiddelbart som et innlysende grep. Men i praksis fungerte denne uventede
sammenkoplingen overraskende godt. Ikke bare på grunn av de store kontrastene
mellom Valens senromantiske oppbruddsmusikk og Mozart elegante Wienerklassikk,
men også, og først og fremst, fordi samtidsdirigenten Christian Eggen viste seg
å være en eminent Mozart-fortolker. Vi merket det allerede i hans tolkning av
Eine kleine Nachtmusik før pausen – der det var gode tempovalg med energi og
løft i de raske satsene og inderlige sukk i menuettens trio-del. Og da
konserten sluttet med en fargerik og spenstig fremføring av den dramatiske
Haffner-symfonien, var vi helt overbevist.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar