Bergens
Tidende, 01.04.2009
Händel: Alcina
Alan Curtis, dirigent
Il Complesso Barocco
Archiv Produktion
Händel: Ezio
Alan Curtis, dirigent
Il Complesso Barocco
Archiv Produktion
To nye Händel-operaer i anledning 250-årsjubileet
Archiv Produktion feirer 250-årsjubileet for Händels død med
å utgi operaene Alcina og Ezio. Innspillingene ble gjort siste år i forbindelse
med konsertfremførelser i Italia. I begge tilfeller er det barokkspesialisten
Alan Curtis og orkesteret Il Complesso Barocco som legger det musikalske
fundamentet. I tillegg er begge platene blitt til med støtte fra den berømte
italienske kriminalforfatteren Donna Leon.
Alcina fra 1735 er den mest kjente av de to operaene, også
for et moderne publikum. Joan Sutherland sang den allerede på 1960-tallet; den
finnes i flere moderne plateinnspillinger; og den er fremdeles på repertoaret i
de store operahusene. Med Ezio forholder det seg annerledes. Allerede i Händels
samtid ble den opplevd som gammeldags; den ble stort sett glemt etter premieren
i 1723; og Archiv-platen er om ikke den første, så i alle fall en av de eneste
innspillinger som finnes på markedet i dag.
Som sceneverker betraktet er Händels operaer vanligvis helt
håpløse – med innfløkte intriger og konflikter som det aldri blir skikkelig
handling av, bare uendelige rekker av kjedelige, statiske tablåer. Det er for
musikkens skyld man hører dem. De lever utelukkende av de store virtuose ariene
som Händel rundhåndet har drysset ut over dem. Og det er nettopp musikken, den
musikalske tolkningen, som skaper hele forskjellen mellom de to nye
Archiv-platene. I Alcina har Curtis en velopplagt og demonisk Joyce DiDonato i
tittelrollen og mange gode folk i birollene. Det gir flotte, eksplosive
vokalprestasjoner og trøkk og spenning i orkestersatsen. I Ezio synges
tittelrollen av den solide svenske mezzo-sopranen Ann Hallenberg, og hennes
norske kollega Marianne Andersen har glimrende innsatser i en av de mindre
rollene, men som helhet mangler vokalensemblet i denne operaen det ekstra som
må til for at en slik innspilling skal ha mer enn historisk interesse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar