Bergens
Tidende, 13.03.2014
Verk av Britten, Janáček
og Sibelius
Gerald Finley, baryton
Edward Gardner, dirigent
Bergen Filharmoniske
Orkester
Grieghallen
Konsert med BFOs kommende sjefdirigent og utradisjonelt repertoarvalg
Ikke bare var torsdagskonserten
totalt sviskefri denne uken. Den inneholdt ikke en eneste av de klassiske
verkene fra orkestermusikkens kjerneområder. På programmet sto musikk fra
1900-tallets første tiår, og i tillegg musikk hentet utenfor periodens
musikalske hovedstrøm -- sanger av Jean Sibelius skrevet rett etter
århundreskiftet, verk av Leoš Janáček fra 1920-tallet og et verk av Benjamin
Britten fra 1940.
Var dette en
programerklæring fra Edward Gardner, BFOs kommende sjefdirigent? En forsmak på
en ny repertoarpolitikk? Kanskje det. Vi får se. I alle fall var det et veldig
interessant repertoarvalg. Og det ble en interessant konsert.
Det startet med Brittens
Sinfonia da Requiem, et verk som opprinnelig ble skrevet til en japansk
jubileumsfeiring, men som utviklet seg og etter hvert ble til noe helt
annerledes, til tre satser komponert i sørgemusikkens tradisjonelle former og
med en orkestersats preget av mørke farger, med tung blåserklang og mye
slagverk. Gardner hadde stram regi og førte BFO gjennom Brittens enkle,
musikalske fortelling med god balanse mellom de dominerende, mørke stemningene
og de isolerte lysglimt av håp.
Kveldens solist, den
kanadiske barytonen Gerald Finley, var i ilden to ganger. Før pausen sang han
Skogvokterens parti fra sluttscenen i Leoš Janáčeks opera om Den listige lille
reven. Det er selvsagt vanskelig å skulle fremstille kulminasjonen på en lang
fortelling som publikum i konsertsalen ikke har hørt eller sett, men Finley ga
en god, bevegende tolkning av Skogvokterens klagesang over sitt forspilte liv.
Og den lille frosken som dukker opp og får operaens avsluttende kommentar, ble
fint sunget av guttesopranen Mathias Hagen Skrede.
Etter pausen ble det seks
sanger av Sibelius, opprinnelig skrevet for klaver, men her urfremført i
Einojuhani Rautavaaras diskrete, moderne orkesterversjon. Finley fremførte sangene
på nydelig svensk, og det var imponerende hvordan han så å si endret
psykologisk profil mellom sangene og ga hver av dem den rette karakteristikken av
meningsinnhold og stemning.
Ikke alt fungerte like
godt i løpet av kvelden. For eksempel var det koordineringsproblemer flere
steder i Brittens Sinfonia. Og i Sibelius-sangene virket det av og til som om
Finley og orkesteret befant seg på hver sin planet. Men i kveldens siste verk,
Janáček Sinfonietta, var alt på plass. Orkesteret var utvidet med en enorm
blåserrekke som innledet verket med kolossale, smellende fanfarer. Og da var
det åpnet for en fargesprakende, humørfylt orkestersats der alle grupper i
orkesteret fikk vist frem sine beste sider.
BFO og Gardner er for
tiden ved å innspille Janáčeks orkesterverk på Chandos. Hvis vi skal dømme
etter torsdagens tolkning av hans Sinfonietta, kan vi se frem til spennende
plater.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar