Bergens Tidende, 22.03.2014
Sabina Cvilak, sopran
Mikhail Tatarnikov,
dirigent
Bergen Filharmoniske
Orkester
Grieghallen
Møte med
den imponerende slovenske sopranen Sabina Cvilak
Det starter med et kort,
melodisk motiv. To lekende fløyter erter og imiterer hverandre. Så
fylles Grieghallen med fuglesang. Og så er vi plutselig inne i finske Einojuhano
Rautavaaras musikalske univers, i hans «Cantus arcticus» fra 1972.
Undertittelen er «Konsert for fugler og orkester». Og det skal tas helt
bokstavelig. For det er fuglene som er solister her – fjellerker og svaner og
mange andre arter, fanget i lydopptak på Liminka-myrene i det nordlige Finland.
På plateinnspillinger av dette verket er fuglesangen
vanligvis dempet og blandet inn i orkestersatsen. Men i Grieghallen på torsdag
fikk fuglene lov til å fly fritt og legge et flimrende, skimrende lydteppe
innover orkesteret mens musikerne og den russiske gjestedirigenten Mikhail Tatarnikov førte oss igjennom Rautavaaras
arktiske lydlandskap. At dette er Rautavaaras mest populære verk, er ikke rart.
Det er noe rørende, noe nesten barnslig naivt over denne muntre kombinasjonen
av naturlyder og drivende klangtåker formulert i et enkelt, tilgjengelig
tonespråk med referanser til både impresjonisme og romantikk.
Etter Rautavaaras postmodernistiske collage gikk
turen bakover til senromantikken, til Richard Strauss og hans «Vier letzte
Lieder» fra 1948. Kirsten Flagstad var 55 da hun urfremførte de fire sangene i
1950. Siden er de ofte blitt sunget av modne sopraner. Og det er riktignok mye
modenhet, mye høst og solnedgang og avskjed i disse sangene. Men kanskje de gjerne
kunne synges av andre stemmetyper likevel? Ja, kanskje de egentlig egner seg aller
best for en yngre, lyrisk sopran? Torsdagskonsertens solist, den blendende slovenske
sopranen Sabina Cvilak, ga i alle fall et sterkt argument
for dette synspunktet.
Stemmen hennes er ung og glansfull. I utgangspunktet virker
den slank og bøyelig, men det ligger sterke musikalske muskler under – viste
det sig hurtig. Så snart Cvilak løftet stemmen
opp over den massive orkesterklangen, brente den igjennom med overveldende styrke
og imponerende uttrykkskraft. Hun er ennå i starten av karrieren, med bare to
plater på merittlisten. Det skal bli spennende å følge henne på veien videre
frem.
Mikhail Tatarnikov som var
en presis og omhyggelig reisefører i Rautavaaras arktiske univers, viste seg også å ha fin
sans for de svulmende senromantiske
orkesterklanger i Strauss’ 1940-tallssanger. Etter pausen tok han oss enda lenger tilbake i tid, nå til
starten av 1900-tallet og til Stravinskijs konsertsuite fra «Ildfuglen», i
versjonen fra 1919.
Det har ofte vært noe tungt og bastant over BFOs
fremføringer av dette verket, på konserter og på plate under ledelse av Andrew
Litton. Ikke så på torsdag. Tatarnikov fikk det store
orkesteret til å klinge som et kammerensemble. Og det var aldri noen tvil om
at dette er ballettmusikk, musikk det skal danses til. Prinsessens runddans var
lett og presis. Djevledansen hissig og intens. Her
var oppdrift. Her var svev. Ildfuglen løftet seg og fløy.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar