Bergens Tidende, 19.03.2014
Ingar Bergby
Royal Norwegian Navy Band
2L
Gamle og nyere klassikere for brass band
I 1943 skrev Arnold Schönberg
en komposisjon for blåserorkester – trolig for å tjene litt penger i det
amerikanske eksilet. Han var strålende fornøyd med resultatet. I et brev til en
bekjent skrev han: «Det er en slik komposisjon man skriver for å dyrke sin egen
virtuositet, og, på den annen side, for å gi en spesiell gruppe musikkelskere –
i dette tilfellet korpsene – noe bedre å spille. Jeg kan forsikre deg – og jeg tror
jeg kan bevise det – at dette stykket teknisk sett er et mesterverk.»
Schönbergs selvfølelse var
det aldri noe i veien med. Men faktisk hadde
han et poeng her. Hans «Theme and Variations» for blåserkorps er en vakker, liten
perle, en virtuos komposisjon der den strenge tolvtonemusikkens mester viser nye
sider av seg selv. Verket er formulert i et melodisk, fritonalt tonespråk og Schönberg
lokker de flotteste klangfarger ut av blåserne.
Vi hører det på den fine,
nye platen med dirigenten Ingar Bergby og Kongelige norske marines musikkorps.
Her er det også blåsermusikk av to andre sentrale 1900-tallsmodernister. Paul Hindemith
er representert med et av sine pedagogiske konsertstykker fra 1920-tallet og «Symphony
in B flat» fra 1951. I tillegg hører vi Igor Stravinskijs «Symphonies
d'instruments à vent» fra 1920 – hvis engelske tittel har gitt platen navn.
Marinemusikken spiller disse
stykkene feiende flott med blank,
homogen messingklang og gnistrende soloinnsatser. Og har god sans både for det
kantede, grove uttrykket i Hindemiths «bruksmusikk» og for den rytmiske
intensiteten og kompleksiteten hos Stravinskij.
I tillegg får vi høre en av
den norske blåsermusikkens nyere klassikere: Platen slutter med en frisk
versjon av Rolf Wallins finurlige «Changes» fra 1984.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar