Bergens Tidende, 15.12.2012
Hector Berlioz:
L’enfance du Christ
Jun Märkl, dirigent
Bergen Filharmoniske Kor og Orkester
Griegakademiets prosjektkor
Grieghallen
BFO avslutter musikkåret 2012 med dramatisk korverk av Hector Berlioz
Det er ikke noe rundt Berlioz-år i år. Likevel har 2012 vært
kraftig preget av musikken hans. I alle fall i Bergen. Årets Festspill sluttet
med en storslått versjon av Fausts fordømmelse fra 1847. Og på torsdag satte
BFO punktum for musikkåret 2012 med å oppføre hans andre dramatiske korverk,
L’enfance du Christ – Jesu barndom – skrevet i årene 1850-54.
Berlioz kalte Fausts fordømmelse for en «dramatisk legende»,
mens Jesu barndom ble til en «sakral trilogi». Begge verkene er stort anlagte
musikkdramaer som fortelles av solister og kor, men de er vanskelige å plassere
i de vanlige kategoriene. De er mellomting, verk i grenselandet mellom
oratorium og opera.
I Jesu barndom er det en forteller på scenen og historien
avvikles i en serie stiliserte tablåer der vi først hører om Herodes og hans
marerittsdrømmer og etterpå følger den hellige familie på flukten til
Egypt. Berlioz hadde presise
forestillinger om hvordan denne historien skulle fremstilles på scenen – med
korets herrer og damer plassert mot hverandre i hver side av rommet og åtte
damer skjult bak scenen. De som hadde
tilrettelagt BFOs fremførelse på torsdag, hadde valgt å se bort fra disse
anvisningene. Det betydde at fremførelsen umiddelbart trakk mer mot oratorium
enn mot opera. Likevel ble det dramatikk nok, dramatikk fremstilt med
musikalske midler av fem gode solister, av BFO dirigert av tyske Jun Märkl og –
ikke minst – av koret som kvelden igjennom sang med fyldig, egal klang.
Det hadde vært to avbud blant solistene på grunn av sykdom.
Den unge nederlandske mezzosopranen Cécile van de Sant som var trådt til med
kort varsel, sang Marias parti, undrende og sødmefylt, og fikk god støtte av
sin landsmann, barytonen Henk Neven, i rollen som den alvorlige, beskyttende
Joseph. Engelske Matthew Best var også kommet til Bergen med kort varsel. Etter
sigende slet han selv med sykdom, men det virket nå ikke så. Han sang rollen
som den paranoiske kong Herodes med kraftig, rungende bass og uttrykksfull
understreking av partiets mørke, gale aspekter. I tillegg hørte vi hans
basskollega Knut Skram i forskjellige mindre roller.
Fortelleren står i historiens sentrum. Det er ham som
forklarer og fortolker hendelsene. På torsdag var han også verkets ubestridte
musikalske sentrum – suverent sunget av engelske Mark Padmore med lys,
overjordisk vakker stemme oppe i tenorenes aller øverste register.
Mot slutten av handlingen, da Maria og Joseph har fått husly
hos ismaelittene, blir de feiret med et stykke festlig musikk for to fløyter og
harpe. I Grieghallen på torsdag ble denne trioen spilt så flott at publikum
brøt inn med spontan applaus. Det viste seg å være et lurt trekk – for de tre
musikerne ble glemt i postyret under fremkallelsene etter konserten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar