Bergens Tidende, 19.02.2014
Leif Ove Andsnes
Mahler Chamber Orchestra
Sony
Klarøyde lesninger av Beethovens andre og fjerde klaverkonsert
På Festspillene siste år spilte
Leif Ove Andsnes to klaverkonserter av Beethoven sammen med Mahler Chamber
Orchestra. For utsolgt hus. Hvis du ikke hadde mulighet for å være i Grieghallen
den dagen, kan du nå høre de samme verkene med samme besetning på den nyeste
utgivelsen i serien The Beethoven Journey.
Ikke alle var fornøyd med
konserten siste år. Ifølge rapporter fra et møte på Litteraturhuset følte flere
rettroende kritikere seg sterkt krenket over at Andsnes og orkesteret ikke
spilte slik tidligmusikkens strenge mullaer har bestemt at Beethovens skrifter må
utlegges. De samme kritikerne vil trolig føle seg like krenket når de hører den
nye platen. For, jo da, dette er «moderne» tolkninger, tolkninger som ikke
forsøker å gjette «hvordan det egentlig var» den gang Beethoven satt ved
klaveret og urfremførte disse verkene. Innspillingene er kanskje «historisk»
ukorrekte. Men er ikke nødvendigvis musikalsk ukorrekte av den grunn.
Platen åpner med den andre
klaverkonserten – som er skrevet i 1795 og revidert i 1800. Dette var egentlig
den første klaverkonserten Beethoven skrev, og også det første verket han
fremførte for et stort publikum, et verk komponert av en ung virtuos som ville
imponere verden med sine pianistiske ferdigheter. Formen er Mozartsk, og vi
finner mange av det sene 1700-tallets galanterier i verket, men også mye – i
orkestrering og klaversats – som peker fremover. Pluss at Andsnes spiller
Beethovens egne kadenser fra 1809 som stilistisk ligger tett opp mot de senere,
modne klaversonatene.
At det er et ungt, sterkt
orkester som spiller verket på denne platen, er tydelig fra første takt.
Åpningen er frisk og flott og Andsnes gjør en fantastisk entré med feiende,
krystallklare staccato-løp – og starter så en dialog der orkesteret er insisterende
og inntrengende, men hele tiden får knivskarpe, lynende og kontrasterende tilbakemeldinger
fra klaveret. Det fineste øyeblikket kommer mot slutten av den korte, langsomme
andresatsen der klaveret plutselig er alene i lydbildet etter en passasje med
massiv orkesterklang: «Piano, con gran expressione» – formaner notene. Og stort
uttrykk blir det når Andsnes begynner å spille de enkle melodiske frasene. Han fyller
dem – og pausene mellom dem – med betydning, får oss til å holde pusten mens musikken
svever og lander – stille, stille, inderlig. Og så bryter den avsluttende
rondoen løs: Beethoven på sitt mest humoristiske, spilt av en lekende pianist
og et boblende orkester.
Den fjerde klaverkonserten
stammer fra 1805. Vi er lengre fremme i Beethovens biografi her, det er kommet
mer dramatikk i musikken, men den er fremdeles diverterende. Og Andsnes imponerer
fremdeles med sitt virtuose filigransarbeid – og med sin klarøyde lesning av de
underliggende konfliktene i klaversatsen. Han spiller seg rolig og autoritativt
gjennom alle stormer. Og han eksponerer de stedene der den musikalske bravur plutselig
slår om og blir til stille ømhet.
Dirigenten Andsnes og hans
muskuløse Mahler Chamber Orchestra har mange sterke konkurrenter på
platemarkedet i dette repertoaret. Men deres solist, pianisten Leif Ove Andsnes,
gir dem en klar konkurransefordel. Vi venter spent på neste og siste rapport
fra deres Beethoven-reise.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar