Bergens Tidende, 01.02.2014
Innbitte Sondre Lerche-fans blir kanskje skuffet over platen
med musikken til Mona Fastvolds film Søvngjengeren (anmeldt 30.1 ). Platen
rommer bare 2-3 låter, resten er instrumentalmusikk og støykomposisjoner, en
snau halvtime med ultrakorte snutter laget og innspilt av Lerche og Kato Ådland.
På platen virker snuttene usammenhengende og forvirrende. Hørt på kino – slik
de i utgangspunktet er ment å skulle høres – gir de derimot god mening. Og fungerer
som et viktig, selvstendig bidrag til den filmatiske helheten.
Vi er i Massachusetts.
Kaia og hennes
samboer pusser opp et hus hun har arvet etter sin far. Hennes halvsøster Christine som hun ikke
har sett på lenge, ringer sent på natten og ber om å bli hentet på stasjonen. Mens
Kaia kjører av gårde, hører vi Sylvie Lewis synge en gammel spiritual. Sangen
slutter da bilen ankommer stasjonen. Umiddelbart virker det som om sangen stammer
fra bilradioen, at dette altså er musikk som klinger «inne i» fortellingens
univers, musikk som også Kaia kan høre. Men underveis dukker det opp noen rare støyeffekter
i musikken, og romklangen endrer karakter. Så kanskje dette egentlig er en sang
som så å si kommenterer fortellingen fra utsiden, fra en posisjon utenfor
fortellingens univers? Og hva med teksten? «Lord, I Want to be a Christian» – synger
Lewis. Kanskje er hun en slags forteller som antyder at Kaia er et godt
menneske eller i det minste ønsker å være det? Eller kanskje uttrykker sangen Kaias
egne tanker om sitt forhold til søsteren?
Sangen legger opp til flere forskjellige tolkninger. Det som
umiddelbart er en triviell, filmatisk transportsekvens – Kaia kjører for å hente
sin søster – får via den tvetydige musikken et ekstra lag av betydninger som
antyder at situasjonen nok er mer komplisert enn vi umiddelbart skulle tro.
Det meste av Lerche og Ådlands filmmusikk har denne
karakteren. Musikken åpner betydninger og gir begivenhetene dybde. Vanligvis kommer
den fra en posisjon utenfor handlingen og fungerer som en slags «ytre»
kommentar til begivenhetene. Slik har filmmusikk for så vidt fungert helt siden
lydfilmens gjennombrudd på 1930-tallet. Men musikken i Søvngjengeren skiller
seg fra tradisjonen på viktige punkter.
De gamle Hollywood-komponistene dekket filmene med musikk.
De fulgte handlingen minutt for minutt og synkroniserte musikken presist i
forhold til hva som skjedde på lerretet. Og de skrev musikk for stort
symfoniorkester i storslått senromantisk stil. Slik heldekkende musikk hører vi
fremdeles på kino, spesielt i Hollywoods store, blockbuster-produksjoner. Men Søvngjengeren
er et psykologisk drama, et lite kammerspill for fire personer – en type film
som krever en annerledes musikalsk strategi.
I intervjuer har
Sondre Lerche snakket om at han blant annet har vært inspirert av Bernard
Herrmann, den amerikanske komponisten som på 1950-tallet skapte et levedyktig alternativ
til den tradisjonelle, opulente Hollywood-stilen. Herrmann stolte på at tilskuerne
var i stand til å forstå hovedtrekkene i et handlingsforløp ut fra hva som
skjer i bilder og dialog. Derfor forsøkte han sjeldent å tydeliggjøre handlingen.
Han brukte i stedet musikken som et selvstendig virkemiddel – til å skape
spenning eller til å intensivere en stemning. Han skrev veldig lite musikk, og han skrev ikke for symfoniorkester.
Han mente, som han en gang sa, at enkle, kammermusikalske løsninger er mer
effektive enn «enn et halvt hundre musikere som gyver løs».
Lerche og Ådland følger på et vis i Herrmanns fotspor. De har
laget veldig lite musikk til Søvngjengeren. Og de bruker den primært til å
fargelegge viktige scener i fortellingen. Men de lever i en annen musikalsk tid
enn Herrmann. Han skrev i et fritonalt, modernistisk språk, mens Lerche og
Ådland trekker på erfaringer med ambient musikk. I tillegg henter de inspirasjon
fra minimalisme og støykomposisjon. Og minner i så måte om nyere, «alternative»
filmkomponister som for eksempel Trent Reznor og Atticus Ross som i 2011 la kjølig,
industriell støy under The Girl with the Dragon Tattoo.
De fleste av Lerche og Ådlands stykker er basert på dype
droner og synthklanger som langsomt utvider og utvikler seg. Av og til er det
en kort frase som repeteres. Av og til hører vi metallisk støy. Mange av
elementene gjenbrukes i nye sammenhenger og skaper etter hvert et musikalsk univers
som så å si utfolder seg parallelt med fortellingen. Og som påvirker den. For musikken deres er
ikke bare en farge som legges til og angir en stemning i handlingen. De korte
komposisjonene har sin egen dynamikk og intensitet – og skaper med diskrete
midler forventninger og uro om hva som kommer til å skje.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar