Bergens Tidende, 25.11.2014
Egil Hovland: Fange og fri
Dirigent og kunstnerisk
ledelse: Anne Randine Øverby
Bergen Operakor
Opera Bergens Orkester
Johanneskirken
Hørverdig fremføring av Egil Hovlands problematiske opera
Egil Hovland skrev i sin
tid «Fange og fri» til Den norske Opera, men bestillingsverket ble aldri tatt
inn på operaens repertoar. Verket hadde urpremiere i Johanneskirken i Bergen under
Festspillene i 1995. Og siden har Hovlands fortelling om lekpredikanten Hans
Nielsen Hauges liv og lidelser bare vært fremført i landets kirker, aldri på en
operascene – noe som for ti år siden fikk kritikeren Torkil Baden til å spørre
om det virkelig er slik at Hans Nielsen Hauge for alltid skal være forvist til
kirkene, «de kirkene han ble fengslet for å utkonkurrere?»
Det er nok slik. «Fange og
fri» er i alle fall fortsatt et kirkemusikalsk anliggende. På søndag så og
hørte vi verket i Johanneskirken der Anne Randine Øverby og Opera Bergen presenterte
en oppsetting som hadde mange kvaliteter, men som også demonstrerte hvorfor
Hovlands verk trolig aldri vil komme til å fungere på en operascene.
Problemene er mange. Det viktigste
er at «Fange og fri» faktisk ikke er en opera, men et oratorium, et verk for
kor, solister og orkester. Verket har ingen ytre, fysisk handling, ingen
dramatikk og nesten ingen dialog mellom agerende personer. Og hovedpersonen,
den fengslede, lidende Hauge, er kun i sentrum på scenen ganske få ganger.
«Fange og fri» er en syltynn fortelling som blir lagt frem i ni statiske tablåer.
I tillegg er denne fortellingen hjerteskjærende naiv. Hovlands librettist Britt
G. Hallqvist har helt oppgitt å fremstille den komplekse historien om Hauge og hans
forunderlige grasrotbevegelse, og har i stedet skrevet en enkel søndagsskolefortelling
over en velkjent skabelon.
Anne Randine Øverby og
hennes folk i Opera Bergen hadde med andre ord alle odds mot seg på søndag. At
de likevel klarte å skape en severdig og – ikke minst hørverdig – forestilling,
skyldes at de ikke forsøkte å presse og tvinge Hovlands oratorium inn i operaformatet.
De bare antydet den minimale handlingen med enkel gestikk og diskrete sceniske virkemidler,
og konsentrerte seg først og fremst om det musikalske uttrykket, om Hovlands
sammensatte, fritonale komposisjon.
Den finske bassen Johann
Tilli som fremstiller Hauge, hadde riktignok ennå ikke sunget seg inn i rollen
på søndag. Og tenoren Alexander Graf hørtes noe anstrengt ut i rollen som
fangevokteren. Til gjengjeld var det fine prestasjoner av mer lokale folk – blant
annet hadde Njål Spabo, Silje Birgitte Folkedal og Jørgen Magnus Haslum veldig
gode soloer. Og Bergen Operakor imponerte kvelden igjennom med levende,
entusiastiske innsatser og med saft og punch i de store, massive utladningene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar