Bergens Tidende, 26.11.2014
The Mozart Album
Lang Lang, klaver
Nikolaus Harnoncourt, dirigent,
Wiener Philharmoniker
Sony Classical
Nye sider av velkjente Mozart-komposisjoner
Unge, kinesiske Lang Lang
er vel det nærmeste du kommer en popstjerne innen klassisk musikk. Hans utagerende
klaverstil ga ham tidlig klengenavnet «Bang Bang». Og vi kjenner ham først og
fremst som ekvilibristisk, ustyrlig fortolker av det store romantiske klaverrepertoaret.
Men så velger han altså plutselig å utgi en dobbelt-cd med musikk av Mozart! Og
som om det ikke var nok, har han fått med seg Wienerfilharmonikerne og Nikolaus
Harnoncourt, tidligmusikkens gamle bannerfører, på den første av platene.
Jeg startet med å lytte
til den andre platen. Den rommer et liveopptak fra en konsert i London i 2013
der Lang Lang sitter alene ved flygelet og spiller tre tidlige Mozart-sonater
(nr. 4, 5 og 8). Her er det perlende, virtuose passasjer, flotte triller,
elegante forsiringer, og en hel del tant og fjas som Lang visst selv har funnet
på. Tolkningene er lekende, spøkefulle, men høres også av og til noe hektisk ut.
Mange tempi virker forserte og fandenivoldske. Og Lang spiller stort ingen av
Mozarts mange repriser. Hastigheten og forkortelsene betyr at det blir plass
til en hel konsert på en enkelt cd. Men omkostningen er at viktige, musikalske
balanser går tapt.
Da er det mer kontroll –
og også mer kraft og uttrykk – i musikken på den første platen. Her spiller Lang
Lang to av Mozarts klaverkonserter (nr. 17 og 24). Og får i samarbeid med
Harnoncourt frem nye sider av denne velkjente musikken. Vi er langt fra den avslipte, elegante
wienerklassismen. Dette er dramatisk, blodrik musikk som av og til nærmest
presser Mozart fremover, inn i romantikkens høyspente følelsesunivers. Ikke
alle vil like denne tolkningen, dette opera-aktige bildet av Mozart. Men
interessant er det likefullt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar